Infraestructures i serveis

El govern defensa l’acord del Prat com un punt d’inici

Aragonès insisteix que el projecte final el fixarà el pla director que cal redactar ara, tutelat per la taula institucional i Europa

Sánchez hi veu la porta a una major contribució de Catalunya al PIB

“Un punt d’inici”, i no pas una entesa defi­ni­tiva. Així va defi­nir ahir el pre­si­dent Pere Ara­gonès l’acord que el govern va asso­lir la vigília amb el Minis­teri de Trans­ports i Aena, que per­metrà des­blo­que­jar la inversió de 1.700 mili­ons en l’ampli­ació de l’aero­port del Prat, i la seva inter­con­nexió amb els de Reus i Girona a través de l’alta velo­ci­tat fer­roviària. Ara­gonès, que va des­ta­car la uni­tat asso­lida al govern i agraïa la feina del vice­pre­si­dent, Jordi Puig­neró, per des­en­ca­llar la nego­ci­ació, va defen­sar que el pacte recull el que era el punt de par­tida de l’exe­cu­tiu, i no suposa “l’adhesió per prin­cipi moral” que pre­te­nia Aena al seu plan­te­ja­ment, ja que con­di­ci­ona l’obra “a garan­tir el res­pecte abso­lut” a les exigències ambi­en­tals de la Comissió Euro­pea (CE), que el govern es fa seves. “Tota decisió s’hi ha de supe­di­tar sense tram­pes ni sub­ter­fu­gis”, hi afe­gia, recor­dant que caldrà l’auto­rit­zació prèvia tant d’Europa com del Depar­ta­ment d’Acció Climàtica, que haurà de fer l’ava­lu­ació ambi­en­tal per vali­dar el pro­jecte. El govern, de fet, ja ha ini­ciat els con­tac­tes amb repre­sen­tants de la CE, amb qui també “s’haurà de tre­ba­llar con­jun­ta­ment”, i insis­tirà que qual­se­vol actu­ació “ha de ser com­pa­ti­ble” amb la pro­tecció inte­gral del delta del Llo­bre­gat i la Xarxa Natura 2000.

El pre­si­dent, que des­ta­cava que l’acord per­met “maxi­mit­zar el poten­cial” d’infra­es­truc­tu­res ja exis­tents com els aero­ports de Reus i Girona, subrat­llava que serà el pla direc­tor del Prat el que haurà de con­cre­tar el pro­jecte final, “a par­tir del rigor i el tre­ball tècnic”, i recla­mava que s’uti­lit­zin estu­dis i dades objec­ti­ves, i cri­te­ris clars. A par­tir d’aquí, plan­te­java fer-ne un segui­ment exhaus­tiu en la taula ins­ti­tu­ci­o­nal on són repre­sen­tats tots els nivells admi­nis­tra­tius que tenen incidència al Prat, òrgan que tor­narà a con­vo­car al setem­bre “per orde­nar el debat”. “S’ha gua­nyat temps per fer les coses bé”, resu­mia sobre l’acord de dilluns, i valo­rava que “era molt impor­tant” no pre­fi­xar el detall del pro­jecte en el Docu­ment d’Orde­nació i Regu­lació Aero­portuària (DORA 2), on Aena recull els plans d’inversió per al Prat del 2022 al 2026.

Ara­gonès jus­ti­fi­cava l’entesa pel fet que hi havia el perill que Aena tirés pel dret a final de setem­bre i tirés enda­vant el DORA sense acord amb la Gene­ra­li­tat. “Això ens per­met seguir tre­ba­llant sobre bases sòlides”, cloïa. Així, exem­pli­fi­cava que ni tan sols s’ha pre­fi­xat si la ter­cera pista s’haurà d’ampliar, ja que el pacte només parla d’ampliar el “camp de vol”. La con­creció, insis­tia, arri­barà en el pla direc­tor, que bus­carà “com­pa­ti­bi­lit­zar” l’aposta per la com­pe­ti­ti­vi­tat que suposa la inversió amb la pre­ser­vació de la bio­di­ver­si­tat. “Que­den molts mesos de tre­ball”, reblava.

En tot cas, el pre­si­dent asse­gu­rava que l’entesa no treu que con­tinuïn rei­vin­di­cant la gestió directa de l’aero­port, però també del port i de la Zona Franca de Bar­ce­lona, ja que recor­dava que la manera de ges­ti­o­nar la ins­tal·lació serà bàsica per evi­tar que s’hi atre­gui més low-cost i per apos­tar de debò per “vols inter­con­ti­nen­tals que apor­tin valor afe­git”, o perquè la mobi­li­tat en els acces­sos tin­gui el menor impacte pos­si­ble. Ara­gonès, a més, va tenir temps de reba­tre les crítiques. A la CUP, que qua­li­fi­cava l’ampli­ació de “línia ver­me­lla” i va ins­tar els con­se­llers dis­si­dents a mani­fes­tar-se, li va recor­dar que “la posició del govern és una sola, està acor­dada i és la que s’ha defen­sat”. Als comuns, que es van quei­xar sobre­tot per boca de l’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, els va recor­dar que si cre­uen que l’acord es pot millo­rar, “Pode­mos seu al Con­sell de Minis­tres, i ho pot treure allà”.

Sánchez es feli­cita

Des del mallorquí Palau de Mari­vent, on va com­par­tir el tra­di­ci­o­nal des­patx esti­uenc amb el rei Felip VI, el pre­si­dent espa­nyol, Pedro Sánchez, va veure en l’ampli­ació del Prat una fines­tra a una con­tri­bució encara més gran de Cata­lu­nya al crei­xe­ment del PIB esta­tal. “Els últims anys Cata­lu­nya ha estat per dar­rere d’aquesta recu­pe­ració i amb aquest acord estem esta­blint les bases perquè Cata­lu­nya es recu­peri a un major ritme i con­tri­bu­eixi de manera molt més impor­tant al crei­xe­ment econòmic del país”, va solem­nit­zar. “És una bona notícia per a Cata­lu­nya i per al con­junt d’Espa­nya, l’ampli­ació de l’aero­port Josep Tar­ra­de­llas-el Prat”, es va feli­ci­tar.

LES FRASES

A Espanya per norma s’han dissenyat infraestructures amb criteris ideològics, i les coses no es fan així
Pere Aragonès
president de la generalitat
És una bona notícia per a Catalunya i per al conjunt d’Espanya, l’ampliació de l’aeroport
Pedro Sánchez
president del govern espanyol

Teresa Ribera celebra l’accent ecològic de Puigneró

Després de l’últim Consell de Ministres del curs, la vicepresidenta tercera, Teresa Ribera, es va referir a les paraules del vicepresident Jordi Puigneró en què presentava el projecte del futur Prat com el de “l’aeroport més verd d’Europa”. “M’alegro que aquest hagi estat el plantejament”, assenyalava, per recordar que en el procediment d’infracció que tenen obert “hi ha una gran part de les mesures que cal adoptar a la zona i el protagonisme correspon a la mateixa Generalitat”. “Estem treballant amb la conselleria competent per poder donar una resposta adequada a la Comissió Europea sobre l’execució de les mesures pendents”, concloïa. Ribera, però, avisa que farà valer les seves competències com a ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. “Encara que és prematur prejutjar perquè no sabem exactament ni tan sols de què estem parlant, és un anunci i un principi de compromís respecte d’una infraestructura, i la nostra obligació és vetllar perquè sigui extremadament complidor i exigent respecte a tots els elements mediambientals que s’han de respectar en qualsevol infraestructura”, va dir. I es va aturar amb Puigneró per lloar el seu accent en l’ecologia. “Celebro que aquest sigui l’èmfasi que hagi volgut posar el vicepresident i que la seva obstinació sigui destacar un compromís amb l’agenda verda”, va reblar.

Això sí, Ribera es reserva el dret a poder fer objeccions en el procés de “l’avaluació mediambiental”. Fonts de La Moncloa van afirmar que segueixen de prop l’impacte que l’acord ha suscitat en el teixit local i les tibantors obertes en el món polític i local, i admeten que està “generant sensibilitat en el territori”, però recorden que ara és una declaració de voluntats i prou i que l’important és la redacció futura del projecte.

En la seva compareixença en paral·lel a Barcelona, el president Aragonès havia instat precisament a escoltar la veu del Ministeri de Transició Ecològica, que “fins ara no té opinió, però que s’haurà de posicionar”, ja que recordava que haurà d’emetre un informe abans d’anar a consulta de la Comissió. “Veurem la seva posició”, reptava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia