Infraestructures i serveis

Promeses incomplertes com a compensacions

El Prat diu que Aena vol pal·liar l’ampliació de la tercera pista amb millores pendents des del 2002 i Aena ho desmenteix

L’entitat proposa compensar amb 280 noves hectàrees naturals i l’Ajuntament xifra en 54 el nombre real

Aena ha asse­gu­rat que com­pen­sarà amb deu hectàrees d’espai natu­ral per cadas­cuna que se’n perdi si s’amplia la ter­cera pista de l’aero­port del Prat i es des­seca la lla­cuna de la Ricarda. El ges­tor aero­por­tu­ari ha pre­sen­tat la seva pro­posta en reu­ni­ons amb les admi­nis­tra­ci­ons impli­ca­des, i pro­posa millo­res ambi­en­tals en 280 hectàrees a l’entorn de l’aero­port. Per l’Ajun­ta­ment del Prat, però, es tracta d’una com­pen­sació que no és real, ja que es trac­ta­ria d’actu­a­ci­ons ja pre­vis­tes en la decla­ració d’impacte ambi­en­tal (DIA) de l’ampli­ació de l’aero­port del 2002, que es van apro­var per a la cons­trucció de la ter­cera pista i que no s’han exe­cu­tat cor­rec­ta­ment.

A més, gran part de les com­pen­sa­ci­ons que pro­posa Aena coin­ci­dei­xen amb les que plan­teja la Gene­ra­li­tat per donar res­posta al reque­ri­ment de la Comissió Euro­pea, la qual va adver­tir el febrer pas­sat el govern espa­nyol dels incom­pli­ments en la pro­tecció del delta arran de l’ante­rior ampli­ació de l’aero­port. “Aena asse­gura que com­pen­sarà l’allar­ga­ment de la ter­cera pista amb 280 hectàrees pro­te­gi­des [amb la des­a­pa­rició de la Ricarda es per­drien 47 hectàrees], però la majo­ria ja for­men part de l’ampli­ació de la Xarxa Natura 2000 plan­te­jada per la Gene­ra­li­tat com a res­posta a Europa. En rea­li­tat, les com­pen­sa­ci­ons pro­po­sa­des sumen 54 hectàrees”, afirma el direc­tor d’Acció Ambi­en­tal i Ener­gia de l’Ajun­ta­ment del Prat, Joan Her­rera.

El 1999 es va apro­var el pla direc­tor de l’ampli­ació de l’aero­port, que pre­veia la cons­trucció de la ter­cera pista. Aquest pla direc­tor for­mava part d’una actu­ació de més enver­ga­dura: el pla delta, acor­dat el 1994 entre els governs espa­nyol i català i els ajun­ta­ments de Bar­ce­lona i el Prat. S’hi van con­cre­tar actu­a­ci­ons de gran impacte, com l’ampli­ació de l’aero­port i del port, el des­vi­a­ment de la desem­bo­ca­dura del Llo­bre­gat, la cons­trucció d’una depu­ra­dora i la millora d’infra­es­truc­tu­res viàries i fer­roviàries. El Prat va gua­nyar, entre altres coses, nous espais natu­rals, un riu i una platja rege­ne­rats, més ingres­sos resul­tants de l’acti­vi­tat econòmica i que hi hagués menys avi­ons sobre el seu nucli. Altres com­pen­sa­ci­ons, en canvi, no han estat exe­cu­ta­des, segons Her­rera i els grups eco­lo­gis­tes aple­gats a Zero­port. I ara Aena, denun­cien, les torna a posar sobre la taula com a noves com­pen­sa­ci­ons quan en rea­li­tat són com­pro­mi­sos incom­plerts.

Els incom­pli­ments

Her­rera resu­meix en tres els prin­ci­pals incom­pli­ments de la DIA del 2002: “No s’han asso­lit els com­pro­mi­sos de com­pen­sació ambi­en­tal pel que fa a les espècies, tam­poc a les apor­ta­ci­ons i la qua­li­tat de l’aigua, i no s’ha creat el cor­re­dor biològic entre la Ricarda i el Remo­lar-Fili­pi­nes”, les zones humi­des entre les quals hi ha encai­xo­nada la ter­cera pista.

L’au més habi­tual és l’anàtid comú, que abans del 2002 tenia 2.116 pare­lles que nidi­fi­ca­ven al delta, i la DIA es va com­pro­me­tre a arri­bar a les 4.350. Enguany se n’han cen­sat 573 pare­lles. El cor­riol cama­ne­gre ha des­a­pa­re­gut del delta després que se’n regis­tres­sin entre 12 i 23 pare­lles abans del 2002, i que la DIA es com­pro­metés a atreure’n entre 30 i 35. I aquesta és una tendència simi­lar entre espècies com l’agró roig, el mar­ti­net menut, l’arpe­lla vul­gar, el bitó i el cames llar­gues.

Pel que fa a l’aigua, es va acor­dar apor­tar cada any a la Ricarda 0,3 hectòmetres cúbics per com­pen­sar la dis­mi­nució com a con­seqüència de les obres, que han afec­tat les cor­ren­ties. “Aquesta xifra només es va com­plir el 2018, però, a més, la DIA estava mal feta”, afirma Her­rera, que pre­cisa que la lla­cuna neces­si­ta­ria una apor­tació tres vega­des supe­rior per com­pen­sar la pèrdua de l’aigua de l’aqüífer super­fi­cial, “que s’ha depri­mit mig metre perquè l’aigua no afecti la pista”. La situ­ació de la lla­cuna Cal Tet, un estany que es va cons­truir arti­fi­ci­al­ment per com­pen­sar el des­vi­a­ment del riu i que va esde­ve­nir un punt d’atracció per a fot­ges, ànecs, mar­ti­nets menuts i ber­nats pes­caire, és encara pit­jor. “L’estany de Cal Tet està degra­dat”, afirma el direc­tor d’Acció Ambi­en­tal i Ener­gia del Prat, i explica que la pèrdua de qua­li­tat dels estanys té efecte en la població d’aus per la reducció del nom­bre de cucs que les ali­men­ten.

Eco­lo­gis­tes i Ajun­ta­ment neguen la pos­si­bi­li­tat de repro­duir la Ricarda en un altre indret. “La lla­cuna és a tocar del mar. Si es tras­llada terra endins no com­plirà el mateix paper ambi­en­tal”, des­taca Her­rera. “El tipus de bio­di­ver­si­tat serà dife­rent i el des­se­ca­ment pot afec­tar l’aqüífer super­fi­cial i, de retruc, el pro­fund”, alerta. Adver­teix també que la cons­trucció de la ter­mi­nal satèl·lit podria afec­tar la gran bossa d’aigua sub­terrània, que dota d’aigua pota­ble l’àrea metro­po­li­tana. María García, d’Eco­lo­gis­tes en Acció, hi coin­ci­deix: “No es pot fer un inter­canvi de cro­mos. La Ricarda és un espai de gran valor, regu­la­dor de l’aqüífer”. La també por­ta­veu de Zero­port xifra en un 60% la des­trucció del delta per les infra­es­truc­tu­res, i creu que la pre­tensió de fer un hub al Prat res­pon a “un pro­jecte espe­cu­la­tiu que no té cap jus­ti­fi­cació social ni econòmica”.

El cor­re­dor biològic que hau­ria de con­nec­tar la Ricarda amb el Remo­lar-Fili­pi­nes pel lito­ral no s’ha fet mai. I la platja té també les seves man­can­ces, com els 100.000 metres cúbics anu­als de sorra que hau­ria de rebre per pal·liar l’impacte del tub de la des­sa­la­dora d’Aigües Ter-Llo­bre­gat, lamenta Her­rera.

Aena asse­gura, a través d’un por­ta­veu, que “totes les com­pen­sa­ci­ons de la DIA del 2002 s’han exe­cu­tat, com recu­llen les actes de la comissió de segui­ment de l’impacte ambi­en­tal de l’ampli­ació de l’aero­port”, que es va crear el 2003 amb repre­sen­tació dels ajun­ta­ments i dels governs espa­nyol i català. Pel que fa a les com­pen­sa­ci­ons per l’allar­ga­ment de la ter­cera pista, des d’Aena s’asse­nyala que la pro­posta és un pri­mer estudi que s’ha de con­sen­suar amb les admi­nis­tra­ci­ons com­pe­tents en matèria de medi ambi­ent.

LA XIFRA

54
hectàrees
serà la compensació d’Aena al delta en lloc de les 280 promeses, segons l’Ajuntament del Prat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia