Infraestructures

infraestructures

Reacció contra la idea de fer passar els camions per l'AP-7

La patronal d'empreses de transport diu que fer-los pagar per circular agreujaria la crisi del sector

La Generalitat descarta aplicar-los recàrrecs fins que la Unió Europea no obligui a fer-ho

Per ara, la pro­posta del Col·legi d'Engi­nyers de Camins, Canals i Ports de fer pas­sar els cami­ons per l'auto­pista i apli­car l'euro­vi­nyeta per treure trànsit de l'N-II que­darà en això, una pro­posta. L'euro­vi­nyeta és una direc­tiva euro­pea que els estats poden apli­car per pena­lit­zar el trans­port de mer­ca­de­ries per car­re­tera de llarg recor­re­gut en auto­vies i auto­pis­tes, amb l'objec­tiu de fomen­tar un mitjà de trans­port més ecològic. Àustria i Ale­ma­nya, per exem­ple, ja l'apli­quen amb sis­te­mes de GPS, men­tre que a Suïssa, Bèlgica i Holanda es paga una quan­ti­tat en funció dels dies que el camió és al país.

El secre­tari per a la Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, Manel Nadal, es va mos­trar con­trari ahir a tirar enda­vant aquest recàrrec a Cata­lu­nya, ja que l'Estat espa­nyol ja ha anun­ciat que no ho farà durant aquest man­dat i, per tant, cre­a­ria un greuge com­pa­ra­tiu. Una de les vies on s'havia plan­te­jat fer pagar peatge als cami­ons havia estat l'eix trans­ver­sal, però Nadal també ha des­car­tat aquesta pos­si­bi­li­tat: “Hi haurà un dia que la Unió Euro­pea obli­garà tot­hom a apli­car l'euro­vi­nyeta, però aquí pri­mer hau­rem d'haver aju­dat a recon­ver­tit aquest sec­tor, a fer que les empre­ses s'agru­pin i que hi hagi un con­trol de la flota”, ha expli­cat.

Qui també s'oposa a la pro­posta dels engi­nyers és l'Asso­ci­ació Trans­ports Girona, ja que con­si­dera que, si real­ment es vol aug­men­tar el trans­port de mer­ca­de­ries per fer­ro­car­ril en comp­tes del de car­re­tera, el que s'ha de fer és con­ver­tir en via­bles les ope­ra­ci­ons amb el tren. “Les empre­ses ja tre­ba­llem avui en mar­ges nega­tius, i això supo­sa­ria una des­pesa afe­gida d'uns 13 cèntims per quilòmetre de mit­jana, en un con­text de des­cens del nom­bre de cami­ons”, segons ha expli­cat Car­los A. Pala­cio, secre­tari gene­ral de la patro­nal. A més, reclama a les admi­nis­tra­ci­ons que desen­vo­lu­pin els pro­jec­tes pre­vis­tos de noves auto­vies per gua­nyar en com­pe­ti­ti­vi­tat, i que s'acabi d'una vegada el des­do­bla­ment de l'N-II a les comar­ques giro­ni­nes. I al Col·legi d'Engi­nyers, els acusa de voler man­te­nir un model antic d'infra­es­truc­tu­res, basat en els peat­ges i les taxes per al seu finançament.

Final­ment, la con­ces­sionària de l'AP-7, Acesa, ha recor­dat que a Europa ja es va implan­tant l'euro­vi­nyeta a poc a poc, però que aquesta és una decisió que han de pren­dre les admi­nis­tra­ci­ons. En el cas de les auto­pis­tes, el recàrrec subs­ti­tu­eix els peat­ges.

LA FRASE

Seria ridícul aplicar l'‘eurovinyeta' només a Catalunya, s'ha de fer a tot l'Estat i per obligació de la UE
Manel Nadal
secretari per a la mobilitat

LA XIFRA

16%
de caiguda
del transport viari en el període 2008/2009, segons l'informe del Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports

LA FRASE

El Col·legi vol mantenir a Catalunya el mateix model d'infraestructures que fa 40 anys que tenim
Carlos A. Palacio
secretari general d'asetrans

El Far-Vilamalla, entre les inversions ferroviàries

El ministre de Foment, José Blanco, va presentar ahir el pla d'impuls del transport ferroviari de mercaderies durant el transcurs de la conferència sectorial del transport. El pla té una inversió de 7.000 milions d'euros, que hauran d'aportar l'Estat, les comunitats autònomes i el sector privat. Segons va explicar ahir Manel Nadal, que va assistir a la conferència, entre els projectes que formen part del pla hi ha la plataforma logística intermodal del Far i Vilamalla, on es preveu que arribi la via d'ample internacional i també la d'ample ibèric, i que es converteixi en una de les plataformes logístiques més importants del país. “Per primer cop, el pla la incorpora, juntament amb altres centres logístics que faran que a Catalunya siguem capdavanters”, va explicar Nadal, que hi va afegir que la construcció podria començar d'aquí a dos anys perquè a hores d'ara la Generalitat ja ha acabat de redactar el projecte de la infraestructura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.