Infraestructures

mobilitat

La coordinadora proposa un carril bus a la C-32 i un peatge troncal a Montgat

El opositors al projecte de rondes del Maresme presenten demà el seu pla alternatiu

Es basa en el foment del transport públic en lloc del privat

La coor­di­na­dora d'enti­tats Pre­ser­vem el Maresme fa mesos que diu no als pro­jec­tes de la Ronda de Mataró i la Ronda del Maresme, pla­ni­fi­ca­des pel govern de la Gene­ra­li­tat. Però no única­ment refu­sen la cons­trucció de late­rals a la C-32 entre Mont­gat i Mataró. Tenen un pro­jecte alter­na­tiu per millo­rar la mobi­li­tat a la comarca i, també, paci­fi­car la car­re­tera N-II. Demà a dos quarts de vuit de la tarda, el pre­sen­ten a la sala del Foment Mata­roní.

“El govern pro­posa infra­es­truc­tu­res per a les deci­si­ons actu­als, però nosal­tres apos­tem per donar ser­veis neces­sa­ris perquè els usu­a­ris deci­dei­xin efi­ci­ent­ment”, explica Albert Gra­gera, un dels mem­bres de la comissió tècnica que ha redac­tat el pla alter­na­tiu, que el con­si­de­ren “un nou model de mobi­li­tat”. L'apli­cació d'aquest nou model està divi­dit en tres fases.

En la pri­mera, d'exe­cució més imme­di­ata, pro­po­sen l'ampli­ació de l'actual C-32, en dos car­rils, que serien segre­gats i ges­ti­o­na­bles i es des­ti­na­rien pre­fe­rent­ment al des­plaçament de trans­port públic i vehi­cles d'alta ocu­pació (VAO). Podrien ser rever­si­bles de manera que, a pri­mera hora del matí podrien por­tar el trànsit que entra a Bar­ce­lona i, al ves­pre, el que en surt. Tin­drien acces­sos exclu­sius que es podrien regu­lar amb bar­re­res i panells infor­ma­tius. “En moments deter­mi­nats es podrien fer cir­cu­lar tot tipus de vehi­cles, però seria molt impor­tant que mai esti­gues­sin con­ges­ti­o­nats”, diu Gra­gera. D'aquesta manera, el trans­port públic per car­re­tera es poten­ci­a­ria, gua­nya­ria eficiència i cap­ta­ria més usu­a­ris. Un altre canvi impor­tant seria el tras­llat de l'actual peatge tron­cal, situat ara al terme de Vilas­sar de Dalt, fins a Mont­gat, just abans de la bifur­cació entre la C-32 i la B-20. “Estem d'acord amb els peat­ges com a ele­ment regu­la­dor de la mobi­li­tat, però no amb fina­li­tats finan­ce­res”, asse­gu­ren des de la coor­di­na­dora. Per això, apos­ten perquè els des­plaçaments a dins de la comarca siguin gratuïts i que tan sols es gravi aquells usu­a­ris que vul­guin entrar o sor­tir de Bar­ce­lona amb vehi­cle pri­vat.

Actu­a­ci­ons fer­roviàries

Aques­tes modi­fi­ca­ci­ons hau­rien d'anar acom­pa­nya­des per l'apli­cació del pla de millora de l ser­vei de roda­lies, que inclou el canvi de la senya­lit­zació, la cre­ació d'apar­ta­dors per habi­li­tar ser­veis semi­di­rec­tes entre Mataró i Bar­ce­lona i el des­do­bla­ment de la via entre Arenys de Mar i Bla­nes. En la segona fase, la millora del ser­vei fer­ro­vi­ari com­por­tarà l'exe­cució del tram de la línia orbi­tal Mataró-Gra­no­llers, que obri­ria la pos­si­bi­li­tat de crear un ser­vei directe entre Bar­ce­lona i Mataró, tra­ves­sant el Vallès, en 25 minuts. També, en la segona fase, es pre­veu la cre­ació de la vari­ant fer­roviària de Mataró, soter­rada, i que aug­men­ta­ria fins a qua­tre el nom­bre d'esta­ci­ons a la capi­tal mares­menca. Un cop resolta la mobi­li­tat, la ter­cera fase pre­veu la inte­gració de l'actual N-II al ter­ri­tori amb una millora urbana que faci­liti l'acces­si­bi­li­tat i la per­me­a­bi­li­tat de la via i la car­re­tera.

Segons Gra­gera, totes tres fases es podrien aca­bar al 2016, la mateixa data pre­vista per la cons­trucció de les ron­des, i tin­drien un cost infe­rior per a les finan­ces públi­ques. “La pri­mera fase es podria exe­cu­tar amb els diners ja ingres­sats de l'Estat”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.