Infraestructures

Fractura digital

Els petits nuclis de població de l'Alt Empordà tenen una cobertura de telefonia mòbil deficient

Els proveïdors desatenen les àrees en què no veuen negoci

La fractura digital ja és una realitat; si no hi ha prou gent, no interessa
La telefonia fixa està en desús i la telefonia mòbil no està garantida

Men­tre que a les grans ciu­tats la ciu­ta­da­nia viu l'asset­ja­ment de les com­pa­nyies proveïdores de tele­fo­nia, que pug­nen per cap­tar cli­ents, hi ha zones rurals on els veïns només dema­nen poder fer una tru­cada des del mòbil quan ho neces­si­ten, i no ho acon­se­guei­xen perquè no els fan cas. El nucli d'Albanyà n'és un exem­ple i alguns veïns s'estan mobi­lit­zant per denun­ciar-ho. Mar­ga­rida Muñoz és una d'aques­tes per­so­nes afec­ta­des, i ha tra­mi­tat la seva recla­mació a través de l'àrea de con­sum del Con­sell Comar­cal per dei­xar-ne més constància. Denun­cia que, tot i les seves rei­te­ra­des quei­xes, amb una freqüència set­ma­nal o quin­ze­nal, el poble queda sense cober­tura de tele­fo­nia mòbil durant diver­sos dies (a final d'octu­bre van ser cinc dies seguits). Muñoz reclama una boni­fi­cació de la com­pa­nyia en la seva fac­tura, però també que es facin les repa­ra­ci­ons que cal­guin per asse­gu­rar una bona cober­tura al poble.

L'Ajun­ta­ment dóna suport a les denúncies, tot i que admet impotència. “A Albanyà, només tenim un proveïdor [en aquest cas, Movis­tar i Yoigo, que uti­litza la mateixa xarxa]. Cada dos per tres s'ava­ria i que­dem sense telèfon. Si plou una mica, ja està, i a vega­des ni fa mal temps”, explica Joan Case­llas, tinent d'alcalde i encar­re­gat d'aquest tema. Case­llas dóna per fet que és l'antena del poble que és defi­ci­ent, però la com­pa­nyia no els ho acla­reix. “No saps a qui quei­xar-te, ni infor­men. És una man­cança endèmica. Si ens digues­sin que això té un cost i dema­nes­sin que l'Ajun­ta­ment hi par­ti­cipés, pot­ser ho estu­diaríem, però ni això”, diu el regi­dor.

Al veïnat de Lliu­rona no hi ha gens de cober­tura, ni de tele­fo­nia fixa ni mòbil. L'Ajun­ta­ment va pagar la ins­tal·lació d'inter­net i ara els veïns poden tenir telèfon fix amb tec­no­lo­gia VoIP, però no és el mateix ús. “El telèfon fix està en desús; avui s'hau­ria de poder anar amb mòbil”, es lamenta el regi­dor.

Més avall, al muni­cipi de Navata, també es quei­xen del mateix pro­blema. “Hi ha ciu­ta­dans de pri­mera, i ciu­ta­dans de segona i de ter­cera. En gene­ral, la cober­tura de tele­fo­nia mòbil a Navata és defi­ci­ent”, diu l'alcalde, Lluís Homs. L'edil explica que fa tres anys es va ini­ciar un pro­jecte d'inversió de recep­tors de tele­fo­nia mòbil. Van posar totes les faci­li­tats a les com­pa­nyies i els van posar a dis­po­sició l'estruc­tura del dipòsit d'aigua per col·locar les ins­tal·laci­ons. També es va acon­se­guir un acord perquè Voda­fone i Movis­tar com­par­tis­sin la inversió. “Va pas­sar una cosa inèdita: quan ja tenien l'expe­di­ent resolt i la inversió pre­vista, Voda­fone es va fer enrere. La tra­mi­tació de Movis­tar segueix el seu curs, però molt len­ta­ment; no els interessa. És indig­nant”, diu l'alcalde.

Per Homs, la frac­tura digi­tal ja és una rea­li­tat, perquè allà on les com­pa­nyies con­si­de­ren que no hi ha un gros sufi­ci­ent de població per fer-hi negoci, no hi volen anar. A través del Con­sorci Sali­nes Bas­se­goda, Homs i la quin­zena d'alcal­des adhe­rits al con­sorci han impul­sat des del 2010 una xarxa Wimax (inter­net d'alta velo­ci­tat i tele­fo­nia IP), sense neces­si­tat de línia telefònica, per com­pen­sar tant com sigui pos­si­ble les man­can­ces de les com­pa­nyies proveïdores.

La com­ple­xi­tat de l'oro­gra­fia a bona part de l'Alt Empordà és una rea­li­tat, però no sufi­ci­ent per expli­car que hi hagi àrees on no tin­guin cober­tura per fer una sen­zi­lla tru­cada amb un mòbil, men­tre que a 30 quilòmetres de distància les com­pa­nyies ja es bara­llen per ofe­rir les últi­mes tec­no­lo­gies com ara la 4G.

També a la costa

Un estudi de l'estiu pas­sat del Col·legi d'Engi­nyers Tècnics i Pèrits de Tele­co­mu­ni­cació de Cata­lu­nya (Coettc) recull que el 59,1% dels muni­ci­pis cata­lans pre­sen­ten pro­ble­mes de cober­tura mòbil. Amb tot, aquest informe recull sobre­tot la pro­blemàtica de nuclis més impor­tants (com ara Figue­res i l'Escala i més muni­ci­pis del lito­ral pel que fa a l'Alt Empordà), on es con­cen­tren volums impor­tants de població durant períodes deter­mi­nats de l'any. En aques­tes àrees, les deficiències estan més rela­ci­o­na­des amb el con­sum de dades a través dels telèfons intel·ligents i de les tau­le­tes. La cober­tura de dades per a aquests dis­po­si­tius ja es podria assi­mi­lar a un luxe si es com­para amb la pro­blemàtica de la tele­fo­nia mòbil de les zones rurals.

Però quan es tracta d'inter­net, també que­den desa­te­ses àrees amb una acti­vi­tat econòmica impor­tant i poca població (per exem­ple, l'àrea de la Jon­quera), o amb molta residència secundària com a la costa. A Roses, Miquel Gota­ne­gra, pre­si­dent de l'estació nàutica i de l'agru­pació de comer­ci­ants, afirma que avui per a un hotel és tan o més impor­tant tenir ADSL com tenir aire con­di­ci­o­nat. “Tenim man­can­ces en llocs con­crets i això vol dir que tenim poca com­pe­ti­ti­vi­tat”, afirma Gota­ne­gra.

Ja sigui a la costa, perquè hi ha moments pun­tu­als d'afluència, o a les zones de mun­ta­nya, perquè hi viu poca gent, si no hi ha negoci per fer, no hi ha bona cober­tura.

Un mercat liberalitzat

La Generalitat, mitjançant la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació, ha dut a terme un pla per facilitar la implantació d'instal·lacions telefòniques. L'actuació ha consistit a posar facilitats a les companyies (oferint-los espais en torres TDT o reagrupant operadores per abaratir costos). A partir d'aquí, tenint en compte que la telefonia constitueix un mercat liberalitzat, l'administració deixa molt clar que no pot obligar cap operadora a instal·lar antenes en àrees concretes. Segons les dades de la Generalitat, el 99,32% de la població de les comarques gironines té avui la cobertura de telefonia mòbil 112 (vegeu gràfic). Aquestes dades, però, només signifiquen que en les àrees concernides hi ha com a mínim un operador que ha de garantir la trucada al 112.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.