Opinió

Tribuna

Un matí a Wittenberg

“Cinc-cents anys després d'aquell gest valent i decidit de Luter, l'espurna d'una fe que va canviar el món, no són pocs els catòlics que es demanen si Luter no tenia raó en tantes coses...

El matí del 31 d'octu­bre de 1517, Martí Luter penja 95 tesis a les por­tes de l'església del cas­tell de Wit­ten­berg i comença una revo­lució reli­gi­osa que serà també política, cul­tu­ral i econòmica. El rebuig a la política d'indulgències de Roma que, a canvi de diners, estal­via el pas pel pur­ga­tori i augura el perdó dels pecats, la crítica a la mun­da­ni­tat i el luxe de la jerar­quia eclesiàstica, el culte supers­ticiós a imat­ges, relíquies, sants i Mare de Déu, ini­cien un canvi històric. Ja fa segles que aques­tes crítiques es pro­du­ei­xen amb movi­ments dis­si­dents recla­mant el retorn a la sim­pli­ci­tat de l'espe­rit evangèlic ini­cial, l'adopció de la Bíblia com a refe­rent de vida i auto­ri­tat reli­gi­osa, així com les escrip­tu­res en llen­gua vul­gar. Luter i els refor­ma­dors no volen tren­car amb l'Església catòlica sinó refor­mar-la de din­tre estant, però exco­mu­ni­cats per Roma, es con­ven­cen de la impos­si­bi­li­tat del propòsit. Amb el temps, les diferències s'accen­tuen amb la reducció només a dos (bap­tisme i comunió) dels set sagra­ments catòlics, el rebuig del celi­bat, la con­fessió auri­cu­lar dels pecats al sacer­dot, l'existència del pur­ga­tori i la dis­tinció entre cler­gues i laics, esta­blint un vin­cle per­so­nal directe del cre­ient amb Déu, sense mit­jan­cers, amb la lec­tura i inter­pre­tació indi­vi­dual de les escrip­tu­res, en la llen­gua pròpia i l'ús regu­lar d'aquesta en el culte, la pregària, el cant i la pre­di­cació.

Els prínceps ale­manys donen suport a la Reforma i con­so­li­den espais de poder i sobi­ra­nia davant de Roma, una acti­tud també de naci­o­na­lisme ale­many enfront de la supre­ma­cia lla­tina i el poder abso­lut del papa, vist alhora com hereu de Pere i també de Cèsar. Al cos­tat de la Reforma de Luter hi ha també altres refor­mes, com la Reforma radi­cal de Tho­mas Müntzer, o la Reforma angli­cana d'Enric VIII. El 3 de gener de 1521 Lleó X exco­mu­nica Luter i els seus par­ti­da­ris. Un any abans, Luter publica tex­tos clau com La lli­ber­tat del cristià, A la noblesa cris­ti­ana de la nació ale­ma­nya, Del papat a Roma o Sermó sobre la gràcia i les indulgències. La Reforma troba el pri­mer suport en el cler­gat, els joves, els uni­ver­si­ta­ris i la població urbana. Les noves idees reli­gi­o­ses s'este­nen ràpida­ment amb la impremta, l'ali­ada més eficaç de la Reforma. El 1523, les obres de Luter ja conei­xen prop de 400 edi­ci­ons i, aviat, tres mili­ons de pam­flets seus cir­cu­len ja arreu d'Ale­ma­nya. L'ús de les llengües vul­gars en la lite­ra­tura reli­gi­osa i en les dife­rents ver­si­ons de les escrip­tu­res als diver­sos idi­o­mes naci­o­nals con­tri­bu­eix a l'expansió del pro­tes­tan­tisme. El 1534, Luter publica la Bíblia com­pleta en ale­many, idi­oma que com l'anglès, el francès, l'italià, el suec, l'holandès, el finès, el danès, el txec, el polonès, l'espa­nyol, l'eslovè, el basc i l'occità deuen molt a les ver­si­ons de les escrip­tu­res fetes pels refor­ma­dors a aques­tes llengües, ja que en són un fac­tor deter­mi­nant de moder­nit­zació i de fixació d'un model lite­rari. A dis­po­sició de tot­hom, les escrip­tu­res per­den el caràcter de mono­poli de la veri­tat reser­vat als cler­gues. I el lec­tor veu com la Bíblia no parla de sants, ni de pur­ga­tori, ni de culte a la Verge, les imat­ges o les relíquies, ni de la con­fessió auri­cu­lar, entre altres refe­rents catòlics. Per als pro­tes­tants, doncs, és només la fe que salva.

Luter cri­tica l'arti­fi­ci­o­si­tat i bar­ro­quisme de la missa per tor­nar a la sen­zi­llesa del pri­mer sant sopar. El nou culte té la pre­di­cació com a eix cen­tral i els cre­ients hi par­ti­ci­pen amb els cants en el seu idi­oma, acti­va­ment, en con­trast amb la pas­si­vi­tat d'oir missa sense enten­dre-la. S'ense­nya música a les esco­les, els adults apre­nen cant coral i es poten­cia l'orgue en el culte que, amb músics com Bach, arri­barà a l'excel·lència. El 1521, Phi­lipp Melancht­hon, mà dreta de Luter, cele­bra la pri­mera comunió amb les dues espècies, fins lla­vors reser­vada només al cler­gat, i Karls­tad diu missa amb roba nor­mal de car­rer, amb comunió amb copa i pa cor­rent que com­par­teix amb els laics assis­tents i hi lle­geix l'Evan­geli en ale­many i no en llatí. L'abril de 1529, la dieta o par­la­ment d'Espira (Ale­ma­nya) veu com diver­sos prínceps elec­tors i catorze ciu­tats ale­ma­nyes, par­ti­da­ris de Luter, pro­tes­ten quan l'empe­ra­dor Car­les vol anul·lar el dret a la lliure elecció reli­gi­osa a cada ter­ri­tori, tal com la mateixa dieta havia apro­vat tres anys abans. De lla­vors ençà, els par­ti­da­ris de la Reforma ini­ci­ada per Luter són cone­guts arreu com a pro­tes­tants i, en l'actu­a­li­tat, són 900 mili­ons de cre­ients als cinc con­ti­nents. 500 anys després d'aquell gest valent i deci­dit de Luter, l'espurna d'una fe que va can­viar el món, no són pocs els catòlics que es dema­nen si Luter no tenia raó en tan­tes coses...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia