Opinió

Tribuna

Abduïts per les STEM

Un prin­cipi, quasi vital, diu: “Totes les mas­ses piquen.” La savi­esa no prové només dels cer­ti­fi­cats acu­mu­lats, ni diners acon­se­guits, ni encara menys d’una bona dieta i gimnàs, sinó de la reflexió. I, de fet, aquí rau també la lli­ber­tat: “Qui és lliure, doncs? El savi, que es comanda ell mateix” (Horaci). Avui trac­tem de seny, en edu­cació, camí cap a la lli­ber­tat.

Està de moda la hipero­cu­pació edu­ca­tiva dels fills, però sobre­tot en anglès, matemàtiques i pot­ser també esport. En un món can­vi­ant i impre­vi­si­ble, es pensa que aques­tes “com­petències” els seran sem­pre útils. D’altra banda, vull con­si­de­rar tres eines huma­nes bàsiques per a millo­rar el món: la política, l’eco­no­mia i la tec­nociència. De fet, ara mateix, les dues pri­me­res ja estan fent tilt. És un terme, tilt, que m’apas­si­ona, ja des de jove. Pot­ser recor­deu aque­lla mena de billar electrònic, també dit pin­ball o flip­per, en què calia obte­nir uns certs punts fent córrer unes boles en un pla incli­nat amb obs­ta­cles. La bola es pro­jec­tava en dife­rents direc­ci­ons. Si et posa­ves nerviós i movies la màquina, aquesta feia tilt: es blo­que­java i per­dies la par­tida. Tilt indica un estat de con­fusió o frus­tració men­tal o emo­ci­o­nal: ales­ho­res es perd el seny i fins i tot sor­geix l’agres­si­vi­tat.

Lle­gint Why Libe­ra­lism Fai­led? (Deneen, 2018), m’adono que la política i l’eco­no­mia estan en tilt: (1) hi ha uns paios que enge­guen el sis­tema democràtic repre­sen­ta­tiu a can Pis­traus, i (2) l’eco­no­mia capi­ta­lista, del benes­tar i el con­sum, s’ha con­ver­tit en un mons­tre irre­fre­na­ble, glo­ba­lit­za­dor i inhumà. Ja només queda la ter­cera pota per al bé comú humà: (3) la tec­no­lo­gia, les assig­na­tu­res STEM.

La UE dedica força recur­sos a afa­vo­rir “the interest of young peo­ple in STEM”, acrònim de “Sci­ence, Tech­no­logy, Engi­ne­e­ring and Mat­he­ma­tics”. És bonic nor­ma­lit­zar la figura de l’inves­ti­ga­dor al ser­vei de la soci­e­tat, amb aquests estu­dis, oi? A més, ens obren a un enfo­ca­ment inter­dis­ci­pli­nari de l’apre­nen­tatge, que ens situa en la vida quo­ti­di­ana, no als núvols. Arreu s’incor­po­ren “pro­jec­tes” a les clas­ses, amb con­tex­tos pròxims a l’alum­nat, defu­gint de pre­sen­ta­ci­ons exces­si­va­ment acadèmiques o abs­trac­tes. I fins i tot, recent­ment, s’hi ha inclòs una “A” (per “Arts”) amb el que ens queda “STEAM”, mètode for­ma­tiu atent a les habi­li­tats artísti­ques i cre­a­ti­ves: inno­vació, dis­seny, curi­o­si­tat. Però, com que “totes les mas­ses piquen”, ¿l’edu­cació només és STEAM?, ¿es pot reduir a unes com­petències tec­no­ci­entífiques, ama­ni­des amb l’enci­sa­dor pen­sa­ment diver­gent?

Segons Deneen, cal poten­ciar les arts libe­rals, les huma­ni­tats, aque­lla àrea que acce­deix a la pro­fun­di­tat de l’ésser humà, que fa llui­tar per la lli­ber­tat, que per­met la reflexió. L’obsessió exclu­siva per les STEM, per allò “útil i pro­duc­tiu”, sovint és ego­ista i pot ofe­gar la cerca del bé comú. El pal de paller de l’acadèmia ha de ser “la per­sona”, no l’indi­vi­du­a­lisme libe­ral mer­can­ti­lit­zat. Cal seny en les polítiques i pla­ni­fi­cació edu­ca­ti­ves, i no obli­dar –per a ori­en­tar la tec­nociència– les huma­ni­tats, l’ètica i la ciu­ta­da­nia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia