Opinió

Tribuna

Estratègies

“A la història es troben constants fins avui; i per tant, lliçons que poden servir ara per a estratègies polítiques i econòmiques de país

De la lec­tura de la His­toire mon­di­ale de la guerre écono­mi­que. (Ali Laïdi. Ed Per­rin. 2016) i només cen­trant-me en el període de l’Antic Règim (segles XVI-XVIII) se’n deri­ven algu­nes cons­tants que poden ser d’interès actual. Cal eli­mi­nar inter­me­di­a­ris. Florència el 1499 va enviar espies a la ruta de Vasco da Gama a les Índies per des­plaçar Venècia de la inter­me­di­ació amb els oto­mans i els àrabs. Per evi­tar pagar a aquests les dua­nes que sex­tu­pli­ca­ven el preu, van acon­se­llar asso­ciar-se amb els por­tu­gue­sos per tenir l’enllaç a Pisa.

Cal aliar-se amb l’ene­mic del teu ene­mic. Quan els vene­ci­ans es van ado­nar que la ruta por­tu­guesa de les Índies els pre­nia el mono­poli comer­cial, es van posar més que mai al ser­vei del soldà per com­ba­tre els por­tu­gue­sos i els seus col·labo­ra­dors indis. Quan l’ene­mic es bara­lla, no el des­pis­tis. De fet, els por­tu­gue­sos van gua­nyar la par­tida no només per la bru­ta­li­tat armada, sinó perquè en les ter­res dels inter­me­di­a­ris àrabs, els ava­lots i les guer­res entre fac­ci­ons impe­dien excel·lir en el comerç. Els esforços dedi­cats a con­flic­tes interns van sig­ni­fi­car un declivi defi­ni­tiu de l’Ori­ent Mitjà.

La força mili­tar és un ins­tru­ment econòmic. Quan el rei de Por­tu­gal encar­rega a Almeida con­so­li­dar la xarxa comer­cial a l’oceà Índic li dona llicència per matar. Un dar­rere l’altre i per la força de les armes els por­tu­gue­sos acon­se­guei­xen trac­tats de pau i de sub­ju­gació per garan­tir el mono­poli de les espècies.

Convé cer­car els punts febles en la base social de l’ene­mic. Quan Gama va voler com­ba­tre els mer­ca­ders map­pi­las (musul­mans de Kerala) que talla­ven el pebre amb fang i sorra fins a esta­far el 40% de la mer­ca­de­ria, va pren­dre com a inter­lo­cu­tors els mer­ca­ders cris­ti­ans siríacs esta­blerts allà. El pebre por­tuguès arri­bava així amb una puresa del 95%.

Les ini­ci­a­ti­ves públi­ques, pri­va­des o mix­tes tenen més pos­si­bi­li­tats d’èxit si tenen una visió i una missió. Quan els Països Bai­xos van voler con­so­li­dar-se, tenien clara la lluita per la inde­pendència, la defensa dels valors del refor­misme pro­tes­tant con­tra l’obs­cu­ran­tisme catòlic i la dis­puta del mono­poli del comerç glo­bal als por­tu­gue­sos i cas­te­llans. A vol­tes, les estratègies per ser gua­nya­do­res han de ser dis­cre­tes. Els holan­de­sos, en el cas ame­ricà, opta­ren per una infil­tració dis­creta en les rutes cas­te­lla­nes. Un escàndol el 1595 va mos­trar com dese­nes d’homes de palla de la noblesa anda­lusa esta­ven al ser­vei de comer­ci­ants fla­mencs a Sevi­lla.

La fru­ga­li­tat sol ser gua­nya­dora davant el fara­o­nisme. La com­pe­ti­ti­vi­tat dels mer­ca­ders holan­de­sos davant dels fran­ce­sos es basava en la sobri­e­tat. On en un vai­xell mer­cant els fran­ce­sos neces­si­ta­ven 25 homes gua­nyant fins a 20 lliu­res al mes, els holan­de­sos ho feien amb 16 mari­ners gua­nyant un màxim de 12 lliu­res. L’estat va al dar­rere i al cos­tat de les empre­ses si vol ser efi­ci­ent. Aquest és el model holandès i en part el britànic. L’estat holandès enco­ratjà els pri­vats a cons­ti­tuir com­pa­nyies per llançar-se a la pro­to­glo­ba­lit­zació i els dona­ria suport. En canvi, el model francès de Col­bert fou el con­trari: l’estat anava al davant i feia seguir la soci­e­tat civil. A curt ter­mini fou un èxit, a mitjà ter­mini un fracàs. Els estats usen les lleis a la carta. Així com en l’inici, quan els holan­de­sos ana­ven con­tra els por­tu­gue­sos, l’espe­ci­a­lista en dret del mar Hugo Gro­tius defensà el dret de les naci­ons a comer­ciar arreu, va man­te­nir el con­trari quan després Holanda va voler pro­te­gir-se dels emer­gents britànics.

El conei­xe­ment i l’empi­risme són ins­tru­ments per a la victòria. El filòsof anglès Fran­cis Bacon, ell mateix acci­o­nista d’una com­pa­nyia de comerç, va abo­nar que el conei­xe­ment i la infor­mació eren la clau del poder. Per doble­gar l’ene­mic es vali­den mètodes de pira­te­ria. Els cor­sa­ris van ser pira­tes pro­te­gits per les potències marítimes per des­tros­sar el comerç dels seus com­pe­ti­dors. De manera que, fins i tot, les nor­mes bàsiques del Con­so­lat de Mar van ser incom­pler­tes per pas­sar a una llei de la selva on tot s’hi valia, fins i tot l’assalt de vai­xells neu­trals. A la història es tro­ben cons­tants fins avui; i per tant, lliçons que poden ser­vir ara per a estratègies polítiques i econòmiques de país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia