Opinió

Com cinc camps de golf

El problema subjacent és que un camió pot passar per sobre d’un gran forat mentre que un turisme no

Imagino que amb poca o molta freqüència heu de fer servir l’autopista per anar o venir de Barcelona. Amb l’alliberament d’aquesta via ràpida i per l’absència de peatges hem aconseguit dues coses rellevants. La primera, molt demanada pels usuaris, la gratuïtat, que evita una càrrega econòmica important per a aquelles persones que n’havien de fer un ús freqüent i sense cap altra alternativa. La segona, menys volguda, és l’increment del volum de trànsit, no sols de turismes sinó de camions de mitjà i gran tonatge. Aquest increment ve determinat per aquesta gratuïtat. És una via ràpida, sense cost i utilitzada pel doble de vehicles. Les conseqüències no s’han fet esperar: una densitat perillosa de vehicles i un increment de la sinistralitat. Tot això ja ho sabem tots. El que sí que és una situació nova i perillosa, derivada de les anteriors, és l’insuficient manteniment. A hores d’ara això provoca estupefacció, malestar entre els usuaris, molta sinistralitat, àrees de servei mig abandonades i una imatge de deixadesa alarmant impròpia del segle XXI. L’origen d’aquest caos té una resposta ben clara: la gratuïtat i els vehicles de gran tonatge. La confirmació empírica ens la proporciona el carril més afectat, el dret. El problema subjacent és que un camió pot passar per sobre d’un gran forat mentre que un turisme no, si no hi vol deixar les rodes, la suspensió o la vida. Periòdicament es van tapant, però al cap de poc temps tornen a aparèixer en un altre lloc. Això és d’una misèria aclaparadora i res justifica que no es pugui fer millor, ni que sigui aplicant altres mesures com la simple reducció de la velocitat. Si, a més, l’alternativa és el tren de rodalies o la mitjana distància, el problema afecta tot el sistema de mobilitat. Ens hi va la salut i la feina. N’he comptat uns noranta, de forats, ara reparats transitòriament, que equivalen a cinc camps de golf. De solucions, n’hi ha unes quantes, i els responsables n’han d’aplicar alguna d’eficaç, com serien les vinyetes amb finalitat de manteniment i no pas “l’enginyosa” i simple reducció de la velocitat, el control de les velocitats excessives, els avançaments improcedents i determinats horaris restringits a la circulació de camions. El dilluns de Pasqua, en l’operació tornada, ni la prohibició de circular camions ni la d’avançament entre ells eren respectades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia