Urbanisme

La via blava del riu Anoia recuperarà patrimoni

La vora del curs del riu serà transitable a peu i en bicicleta fins a Martorell

El projecte farà possible recuperar el pont de la Boixera, a la Pobla de Claramunt

El pro­jecte Vies Bla­ves que impulsa la Dipu­tació de Bar­ce­lona en col·labo­ració amb dife­rents ajun­ta­ments, per­metrà fer tran­si­ta­bles les vores dels rius Llo­bre­gat, Car­de­ner i Anoia.

El pri­mer tram que s'enlles­tirà serà al riu Anoia, entre Jorba i la Pobla de Clara­munt, on la Man­co­mu­ni­tat de la Conca d'Òdena feia anys que plan­te­java un pas­seig flu­vial. De fet, el riu Anoia ja té alguns trams de pas­seig flu­vial al seu pas per Igua­lada i Vila­nova del Camí.

A hores d'ara s'està com­ple­tant el pla direc­tor urbanístic i el pro­jecte exe­cu­tiu del tram, que està pre­vist que es pugui treure a lici­tació a finals d'aquest any i fer rea­li­tat al llarg del 2018, amb un pres­su­post de prop de 2 mili­ons d'euros, la mei­tat del que cos­tarà tota la via blava del riu Anoia, entre el seu nai­xe­ment i el seu desguàs.

L'alcalde de la Pobla de Clara­munt, Santi Broch, és alhora el res­pon­sa­ble del pro­jecte en el marc de la man­co­mu­ni­tat. Broch explica que el procés s'ha allar­gat res­pecte de les pre­vi­si­ons ini­ci­als pel fet que s'intervé en un espai natu­ral i “perquè el tram trans­corre també per algu­nes zones urba­nes, amb vials i ele­ments que afe­gei­xen com­ple­xi­tat”.

Nova vida per a un pont

El pro­jecte de via blava por­tarà un regal per a la Pobla de Clara­munt. Es tracta de la reha­bi­li­tació del pont de la Boi­xera, on la Dipu­tació té pre­vist inver­tir uns 300.000 euros del pres­su­post del tram.

El pont, cata­lo­gat com a bé cul­tu­ral d'interès local, va ser cons­truït l'any 1883 per fer-hi pas­sar la car­re­tera que comu­ni­cava Igua­lada amb Sit­ges.

La infra­es­truc­tura va resis­tir fins i tot la Guerra Civil. Com explica l'his­to­ri­a­dor poblatà Isi­dre Sur­roca, a les dar­re­ries del con­flicte, l'exèrcit repu­blicà va inten­tar des­truir el pont men­tre es reple­gava. Unes mar­ques d'impac­tes als pilars del pont recor­den encara avui l'intent, tan urgent, que va aca­bar sent poc efec­tiu.

El pont va faci­li­tar les comu­ni­ca­ci­ons entre Igua­lada i el mar durant un segle exacte. L'any 1983 va entrar en ser­vei un nou tram de la car­re­tera C-244, que eli­mi­nava un pas a nivell de la línia del tren i donava un major radi a la corba de la cape­lla de Sant Pro­copi.

Des de lla­vors, el pont resta aban­do­nat, acces­si­ble però en un estat deplo­ra­ble. Moder­nes peces de for­migó han anat subs­ti­tuint bona part dels murs, que han anat cedint amb el pas dels anys.

Al peu del pont hi ha el molí de la Boi­xera. Avui aban­do­nat, és un dels molts molins pape­rers que es van esta­blir a la llera del riu Anoia.

Nous trams a l'Anoia

Santi Broch ha avançat també que la via blava de l'Anoia tindrà recor­re­guts que res­se­gui­ran dos dels seus aflu­ents, les rie­res d'Òdena i Cas­te­llolí, tot i que “serà en una fase poste­rior”.

LA XIFRA

2
milions d'euros
és el pressupost previst per al primer tram, entre Jorba i la Pobla.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia