Medi ambient

Pocs canvis en la circulació en el primer mes de la ZBE

El fet que no se sancioni els vehicles sense distintiu ambiental fa que molts encara no hagin optat per buscar alternatives

El transport públic experimenta un lleuger repunt durant el gener

Avui fa un mes que es van posar en marxa les res­tric­ci­ons d’accés a la zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) de l’inte­rior de les ron­des per als vehi­cles més con­ta­mi­nants que no dis­po­sen d’eti­queta ambi­en­tal. Tot i que encara no hi ha estadísti­ques sobre el nom­bre de vehi­cles que acce­dei­xen cada dia a la zona, els con­duc­tors habi­tu­als adme­ten que es tro­ben amb les matei­xes reten­ci­ons en hora punta als acces­sos de Bar­ce­lona que l’any pas­sat. El fet que les san­ci­ons per acce­dir a la zona res­trin­gida a la cir­cu­lació no es comen­cin a posar fins a l’abril fa que alguns con­duc­tors sense eti­queta ambi­en­tal encara no hagin optat per dei­xar de cir­cu­lar-hi.

Les pri­me­res xifres apun­ta­des pels ope­ra­dors de trans­port públic mos­tren un lleu­ger repunt en el nom­bre d’usu­a­ris. En el cas de TMB, con­fir­men un incre­ment glo­bal de l’1% en el con­junt de metro i auto­bu­sos, una xifra que pot sem­blar petita però que, segons fonts de TMB, és sig­ni­fi­ca­tiva si es té en compte que l’incre­ment glo­bal regis­trat el 2019 va ser del 2%. En el cas de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, les obres que han fet atu­rar el ser­vei a les línies del Llo­bre­gat-Anoia durant dos caps de set­mana i les incidències pro­vo­ca­des pel tem­po­ral fan difícil com­pa­rar les xifres amb les obtin­gu­des el gener del 2019. Tot i això, en el recompte cor­re­git, l’incre­ment de viat­gers més alt es troba a les línies del Llo­bre­gat-Anoia, d’un 4,2%, men­tre que el crei­xe­ment del nom­bre de pas­sat­gers a les del Vallès no arriba a l’1% i a les metro­po­li­ta­nes se situa en l’1,7%. Pel que fa a les dades de Renfe, fonts de l’ope­ra­dor indi­quen que no s’han obser­vat incre­ments i que, en tot cas, les incidències deri­va­des del tem­po­ral han dis­tor­si­o­nat el recompte.

On sí que hi ha hagut una cres­cuda sig­ni­fi­ca­tiva és en el nom­bre de con­duc­tors que han optat per des­ba­lles­tar el seu vehi­cle vell sense dis­tin­tiu ambi­en­tal i sol·lici­tar la tar­geta verda metro­po­li­tana, que per­met un nom­bre il·limi­tat de viat­ges durant tres anys. Segons les dar­re­res dades actu­a­lit­za­des de l’AMB, durant el gener un total de 909 per­so­nes han dema­nat el títol ambi­en­tal. De moment, s’han tra­mi­tat i con­ce­dit 462 T-Verda però, donat el volum de peti­ci­ons, encara falta ges­ti­o­nar, res­pon­dre i com­pro­var si com­plei­xen els requi­sits les més de 400 sol·lici­tuds res­tants. L’allau de peti­ci­ons d’aquest any con­trasta amb el volum de sol·lici­tuds de mesos ante­ri­ors. A finals d’octu­bre es ges­ti­o­nava una mit­jana de 200 títols men­su­als, al novem­bre i al desem­bre aquesta xifra ja va créixer nota­ble­ment fins a arri­bar a les 350 tar­ge­tes al mes. En total, des que es va crear el títol l’octu­bre del 2017, l’AMB ha tra­mi­tat i con­ce­dit 6.460 T-Verda metro­po­li­ta­nes, 5.909 cor­res­po­nen a turis­mes i 547, a moto­ci­cle­tes.

Fins al 30 de gener, 9.567 pro­pi­e­ta­ris de vehi­cles sense eti­queta ambi­en­tal s’havien ins­crit al regis­tre metro­po­lità d’excep­ci­ons i auto­rit­za­ci­ons. La majo­ria d’ins­crip­ci­ons, el 67%, eren per sol·lici­tar auto­rit­za­ci­ons d’un dia i un 22%, per a vehi­cles per­so­nals de mobi­li­tat reduïda. D’altra banda, un 8% dels regis­tres cor­res­po­nen a vehi­cles amb matrícula estran­gera que sí que com­plei­xen els requi­sits de cir­cu­lació de la ZBE però que han de fer la com­pro­vació prèvia. La resta de peti­ci­ons són per a vehi­cles de ser­vei. L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona va ser el pri­mer de fer l’apro­vació de l’orde­nança regu­la­dora de la ZBE el 20 de desem­bre. Aquest mes s’hi han sumat els ajun­ta­ments d’Esplu­gues de Llo­bre­gat, que la va apro­var el 15 de gener, i els de Sant Adrià de Besòs, l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat i Cor­nellà, on han donat el vis­ti­plau aquesta set­mana.

LES XIFRES

909
sol·licituds
de la T-Verda metropolitana s’han registrat durant el gener.
9.567
propietaris
de vehicles sense etiqueta ambiental s’han inscrit al registre metropolità.
1%
d’increment
d’usuaris del metro i els busos de TMB durant el primer mes de la ZBE.

“Caldrà anar més enllà per reduir la contaminació”

Tot i que reconeix que encara és aviat per fer un balanç, el portaveu de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, reivindica el fet que la ZBE ja sigui una realitat i el consens institucional que l’ha fet possible. Ara bé, assegura que la mesura quedarà curta si el que es vol és reduir el nivell de contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona. “Cal veure com anirà però d’entrada sembla una mesura més encaminada a afavorir la renovació del parc de vehicles que no pas a la reducció del nombre de cotxes que circulen”, indica. A més, manté que per saber l’abast real de la mesura caldrà esperar a l’abril quan es comenci a sancionar els vehicles que circulin per la ZBE sense distintiu ambiental. El portaveu de la PTP explica que des de l’associació han apostat sempre per la creació d’un peatge metropolità com a mesura per reduir el volum de circulació, seguint l’exemple encetat per ciutats com ara Londres i Milà. “La ZBE no té cap efecte sobre els cotxes moderns i si el que cal és reduir la circulació cal fer-ho amb mesures com ara el peatge”, assegura. Daniel Pi nega que la saturació del transport públic pugui ser una excusa per no deixar el cotxe. “És clar que volem millores al transport públic però creiem que té capacitat suficient per absorbir la demanda derivada de l’entrada en funcionament de la ZBE”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia