Medi ambient

El No a la MAT torna a Girona

Dues veïnes de Fellines s'encadenen a un bidó a la Gran Via i, amb cent persones, tallen el trànsit durant quatre hores

Els col·lectius convocants volen reactivar l'oposició a la línia de fa una dècada

Els mossos han denunciat les dues joves per desordre públic

Els crits de “No a la MAT! Ni aquí ni enlloc!” van tor­nar a envair ahir al matí el cen­tre de Girona, on un cen­te­nar d'acti­vis­tes van tallar el trànsit durant unes qua­tre hores –de poc abans de les nou del matí fins gai­rebé la una del mig­dia– en una de les artèries prin­ci­pals de la ciu­tat, la Gran Via Jaume I, cosa que va com­pli­car la cir­cu­lació en alguns punts al llarg del matí. L'acte es va fer coin­ci­dint amb la con­vo­catòria a la Sub­de­le­gació del Govern espa­nyol de les tres últi­mes expro­pi­a­ci­ons del tram aeri Bes­canó-Santa Llo­gaia –les dels tres pro­pi­e­ta­ris pen­dents de Felli­nes (Vila­da­sens), on es va sus­pen­dre la con­vo­catòria del desem­bre– i va tenir com a punt fort l'embi­do­nació –enca­de­na­ment d'un braç a un bidó ple de ciment– de dues veïnes de Felli­nes contràries a la línia de 400 kV. Els bom­bers van neces­si­tar gai­rebé dues hores de tre­ball per alli­be­rar-les i poder res­ta­blir el trànsit. Els mos­sos les van iden­ti­fi­car i denun­ciar per delic­tes de desor­dre públic.

Els tres pro­pi­e­ta­ris de Felli­nes esta­ven citats per les expro­pi­a­ci­ons a par­tir de les nou del matí, i la pro­testa dels anti-MAT va començar mitja hora abans davant la Sub­de­le­gació, que era cus­to­di­ada per un fort des­ple­ga­ment poli­cial. Els mani­fes­tants, que duien pan­car­tes com ara “Prou polítics al ser­vei de les elèctri­ques” i un munt d'estruc­tu­res de canyes que simu­la­ven tor­res amb parau­les com ara “leucèmia”, “mort”, “càncer” i ”màfia”, van començar a ocu­par la Gran Via Jaume I per tallar el trànsit. Lla­vors va arri­bar una fur­go­neta d'on els acti­vis­tes van des­car­re­gar tot el mate­rial que tenien pre­pa­rat. Així, van situar al mig del car­rer dos bidons plens de ciment, als quals dues dones van enca­de­nar el braç. Alhora, a l'edi­fici de davant –el con­tigu a la Cam­bra de Comerç– uns altres acti­vis­tes van des­ple­gar una gran pan­carta.

El trànsit va que­dar total­ment inter­rom­put durant gai­rebé una hora, fins que a par­tir de tres quarts de deu els acti­vis­tes van dei­xar un car­ril lliure per al qual van poder cir­cu­lar els auto­bu­sos. Els mani­fes­tants van voler en tot moment que fos una pro­testa pacífica i van pac­tar amb els mos­sos que, quan vin­gues­sin els bom­bers, s'apar­ta­rien per dei­xar-los tre­ba­llar. Les dues dota­ci­ons dels bom­bers van arri­bar cap a tres quarts d'onze i poc després van ini­ciar les tas­ques per alli­be­rar les dues dones. Va ser una feina difícil, ja que van haver d'usar eines com ser­res radi­als i mar­tells hidràulics –per tren­car el for­migó mes­clat amb peces de ferro de dins dels bidons– prop del cap de les acti­vis­tes. Per això, les van pro­te­gir amb plàstics, mas­ca­re­tes, ulle­res i casc. A la pri­mera, la van alli­be­rar poc abans d'un quart d'una i a l'altra, mitja hora més tard. Després de treure les res­tes dels bidons amb una grua, el trànsit va que­dar res­ta­blert poc abans de la una del mig­dia.

La Maria Pilar, una de les veïnes de Felli­nes que es va enca­de­nar, va agrair la tasca als bom­bers –“ens han trac­tat molt bé”– i va expli­car que té diver­ses tor­res prop de casa: “Surts a la ter­rassa i està ple.” I que es va deci­dir a fer l'acció perquè va pen­sar que “no feia res mal fet, era aju­dar i res més”.

Des­mun­tar la MAT

La pro­testa, la con­vo­ca­ven una dot­zena d'enti­tats. A més de No a la MAT, l'assem­blea Anti-MAT, Alar­mat i la Xarxa per la Sobi­ra­nia Energètica, hi havia col·lec­tius eco­lo­gis­tes com l'Iae­den, Natu­ra­lis­tes de Girona, Grup Anti­nu­clear; par­tits com ara la CUP, Soli­da­ri­tat, i Alter­na­tiva Verda; movi­ments com Procés Cons­ti­tu­ent i Arran, i sin­di­cats com la CGT. La por­ta­veu de l'Iae­den-Sal­vem l'Empordà, Bàrbara Sch­mitt, va expli­car que l'acte d'ahir era el pri­mer d'una nova cam­pa­nya Des­mun­tem l'estafa elèctrica. No a la MAT, que era el lema de la gran pan­carta des­ple­gada a l'edi­fici de davant la pro­testa. “És perquè els ciu­ta­dans es recor­din de la MAT i es con­ven­cin que això no s'ha aca­bat, que han aixe­cat les tor­res però que farem tot el pos­si­ble perquè no es con­necti. I més al futur, perquè es des­munti tota la línia”, va dir Schimtt. Amb l'objec­tiu de “tor­nar a engan­xar els milers de per­so­nes que van sor­tir al car­rer fa deu anys”, a par­tir d'ara es faran “més acci­ons i xer­ra­des als pobles”. També va avançar que una de les pre­gun­tes locals a Girona al mul­ti­re­ferèndum del maig serà sobre la MAT.

Els acti­vis­tes repar­tien ahir un mani­fest expli­ca­tiu amb el lema de la nova cam­pa­nya, en què es denun­ci­ava que “l'incom­pli­ment de les distàncies de segu­re­tat fa que el traçat sigui il·legal i les expro­pi­a­ci­ons també. Una opor­tu­ni­tat d'or per atu­rar la MAT”. S'hi deia que hi ha 14 nuclis on s'incom­pleix i es fa espe­cial atenció a Felli­nes. Es par­lava de distàncies de 280 i 180 metres, a més dels 17 metres de Can Pla­ne­lles, on un acti­vista es va enter­rar el 8 de gener. Per aquells fets s'han impu­tat sis per­so­nes, que hau­ran de decla­rar el 26 de març. Lla­vors hi haurà el pro­per acte de Des­mun­tem la MAT.

2
dotacions dels bombers
van ser les encarregades d'alliberar les dues veïnes activistes de Fellines.
4
hores
va estar tallat el trànsit a la Gran Via de Girona ahir al matí: aproximadament des de les nou fins a la una.

Els tres propietaris firmen l'acord

Red Eléctrica ja té enllestides gairebé totes les torres del tram aeri de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Bescanó i Santa Llogaia després de més de cinc mesos treballant-hi a un ritme alt. Li falten les dues torres que tenia pendents de poder començar a Fellines –en espera de les signatures d'ahir– i poques més que estan a mig fer. De fet, de completament enllestides ja en té 103 d'un total de 115.

La previsió és començar a passar-hi el cable la setmana que ve. Fa setmanes que van començar els treballs previs amb el “cable pilot” per poder instal·lar els cables a les torres, ja que en principi es preveia començar a passar-los al febrer en les que ja estaven aixecades. Al final, però, s'ha prioritzat anar enllestint gairebé totes les torres i passar després el cable, segons van explicar ahir fonts de REE.

Pel que fa al tram soterrat, ja s'hi ha començat a passar el cable. Concretament s'ha fet en un primer tram d'uns 1.800 metres de la rasa de la part gironina, que té una longitud total de 30 quilòmetres. A la part nord-catalana el cable ja està gairebé completament passat. Pel que fa al túnel, encara no s'ha començat a instal·lar-lo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia