Medi ambient

La runa de la Pletera servirà per compactar camins rurals

S'ha ofert la subbase trinxada a diversos municipis empordanesos i al CN Estartit, que fa obres al port, per estalviar així costos

Dues terceres parts dels 130.000 m³ de material ja s'han enretirat

La reti­rada de la runa de la urba­nit­zació de la Ple­tera de l'Estar­tit, en la pri­mera línia del mar, va a tota marxa. De fet, es cal­cula que dues ter­ce­res parts dels 130.000 m³ que s'han d'enre­ti­rar ja són fora dels espais que ocu­pa­ven des de prin­ci­pis dels anys vui­tanta amb la missió d'eixu­gar els aigua­molls i per­me­tre cons­truir un pas­seig que mai no es va arri­bar a aca­bar.

Tot el mate­rial de rebuig s'està reci­clant al mateix espai. Maquinària de gran tonatge trinxa la runa reci­cla­ble i la deixa a punt per ser dis­tribuïda a qui la neces­siti. A través del Con­sorci Alba-Ter es va con­vo­car fa algu­nes set­ma­nes una reunió a la qual es van con­vi­dar alcal­des de pobles pròxims a l'Estar­tit per infor­mar-los que hi havia la pos­si­bi­li­tat de rebre runa trac­tada i con­ver­tida en sub­base ade­quada per repa­rar camins rurals.

Aquesta oferta ha estat accep­tada per Ver­ges, la Tallada d'Empordà, Fon­ta­ni­lles i Bell­caire, que, a banda de Tor­ro­e­lla mateix, apro­fi­ta­ran el mate­rial reci­clat pro­ce­dent de la reti­rada de runes de la Ple­tera. També en farà ús el Club Nàutic Estar­tit, que està refor­mant la dàrsena espor­tiva.

El pro­jecte Life Ple­tera ofe­reix a aquests pobles el trans­port i el mate­rial fins al tram de camí que s'ha de repa­rar i cadas­cun dels ajun­ta­ments es res­pon­sa­bi­litza de cobrir la des­pesa de les màqui­nes de com­pac­tació i repar­ti­ment.

La regi­dora de Medi Ambi­ent i Urba­nisme de Tor­ro­e­lla i l'Estar­tit, San­dra Bar­to­meus (ERC-Junts), des­taca que amb aquest mate­rial reci­clat s'obté un estalvi de diners que es podran “des­ti­nar a altres actu­a­ci­ons”, ja que s'estal­vien de por­tar la runa a l'abo­ca­dor i haver de pagar la taxa per tona d'abo­ca­ment. No tot el mate­rial que s'enre­tira es pot reci­clar, però sí una bona part. Bar­to­meus recorda que aquest apro­fi­ta­ment públic de mate­ri­als per­met que “el cost d'abo­ca­dor sigui mínim”.

El 5 de novem­bre pas­sat van començar els tre­balls de reti­rada i res­tau­ració del paratge de la Ple­tera, una zona arran de mar entre l'Estar­tit i Pals que podrà con­ser­var la pri­mera línia sense edi­fi­car, un cop s'hagin res­tituït els aigua­molls que es van asse­car fa més de trenta anys.

La fase de més enver­ga­dura del pro­jecte Life Ple­tera l'exe­cuta l'empresa Tragsa i té un cost d'1.390.996 euros. En la pri­mera part d'aquesta fase s'enre­tira el pas­seig, es demo­lei­xen els dife­rents pavi­ments, el mur del pas­seig i es des­munta i s'enre­tira la base d'escu­llera del vial del pas­seig. En la segona part es cre­a­ran les lla­cu­nes i es recu­pe­ra­ran les comu­ni­tats de maresma. Es vol crear un sis­tema amb plena fun­ci­o­na­li­tat ecològica, amb zones d'inun­dació per­ma­nent, inter­con­nec­ta­des en períodes d'avin­gu­des, però des­con­nec­ta­des en períodes secs, rode­ja­des d'una ampla banda d'inun­dació tem­po­ral o efímera, amb vege­tació de maresma asso­ci­ada, i un front dunar ben con­ser­vat, que ja s'ha començat a res­tau­rar.

LA XIFRA

5
municipis
–Verges, la Tallada, Fontanilles, Torroella i Bellcaire– aprofitaran la runa tractada per compactar camins.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia