Infraestructures

Un futur negre per als projectes viaris pendents

El nou pont sobre el Ter a Girona té tots els números per retardar-se per les retallades econòmiques

El túnel de Toses, l'N-260, el tram nord de l'N-II o les variant de Ripoll i Olot encara no tenen termini

El TAV manté la data del 2012, però no se sap res del convencional

Si les reta­lla­des de Foment pel pla de rea­jus­ta­ment econòmic afec­ten de ple les obres a mig fer, les que encara estan tot just en fase de tra­mi­tació prèvia poden retar­dar-se molt més del pre­vist. L'Estat té a les comar­ques giro­ni­nes molts pro­jec­tes de millora de la xarxa viària, en dis­po­sició d'exe­cu­tar-se durant els pro­pers anys, i fins i tot amb par­ti­des pres­su­postàries pro­gra­ma­des a mitjà ter­mini. Com que­da­ran a par­tir d'ara és la incògnita que es resoldrà segu­ra­ment en els pro­pers pres­su­pos­tos.

La res­cissió del con­tracte de les obres de des­do­bla­ment de l'N-II entre Medinyà i Orri­ols, que ja s'esta­ven exe­cu­tant, ha estat un pri­mer cop que pot anar seguit d'altres. Els dipu­tats del PSC al Congrés i també el govern tre­ba­llen ara amb l'objec­tiu que el Minis­teri de Foment faci marxa enrere i, com a mínim, que inclo­gui aques­tes obres en el pla de col·labo­ració entre l'admi­nis­tració pública, les cons­truc­to­res i les enti­tats finan­ce­res per desen­vo­lu­par pro­jec­tes els pro­pers anys amb la fórmula del peatge a l'ombra. Però el mateix minis­tre Blanco expli­cava dijous que, a part dels anun­cis que va fer, en segui­ran d'altres que afec­ta­ran els ter­mi­nis de dese­nes d'obres, que es repro­gra­ma­ran. El dipu­tat al Congrés del PSC Àlex Sáez adme­tia que pro­ba­ble­ment alguna d'aques­tes seria de les comar­ques giro­ni­nes, si bé no s'anun­ci­a­ran fins més enda­vant. La que té més números per resul­tar afec­tada és el nou pont sobre el Ter a Girona, on es va començar a tre­ba­llar fa poc. De fet, l'alcal­dessa de Girona, Anna Pagans, reco­neix que aquesta és una hipòtesi que està sobre la taula: “No ens ho han dit, però sem­bla que hi podria entrar. Si es retardés uns mesos o un any ho podríem enten­dre”, va dir, si bé va insis­tir que el més impor­tant és no afec­tar els tre­balls del TAV per la incidència que tenen en la mobi­li­tat de Girona. Del pas sub­ter­rani del tren con­ven­ci­o­nal, no hi ha notícies, si bé del TAV Foment ha insis­tit que es com­plirà el ter­mini del 2012.

De la resta d'obres viàries de la demar­cació, sem­bla que final­ment aquest any s'adju­di­ca­ran els trams de l'N-II entre Cal­des i Tor­dera. N'hi havia que ahir defi­nien, molt encer­ta­da­ment, la car­re­tera com “un poema”. Si es complís aquesta pro­mesa, i Foment s'avingués a repren­dre el tram Medinyà-Orri­ols, podria recu­pe­rar alguns bocins de la cre­di­bi­li­tat per­duda durant tots aquests anys en què la car­re­tera ha estat més pro­ta­go­nista pels retards, incom­pli­ments, obres atu­ra­des i polèmiques que no pas pels trams exe­cu­tats. Els trams nord hau­ran d'espe­rar uns anys més.

Dar­rere l'N-II hi ha mol­tes car­re­te­res que fan cua, i que el sub­de­le­gat del govern Fran­cesc Fran­cisco-Bus­quets va asse­gu­rar fa tot just un any que esta­rien aca­ba­des el 2015, o el 2016 com a molt tard: el des­do­bla­ment des de l'A-2 fins a l'aero­port de Girona, el des­do­bla­ment de l'N-260 entre Besalú i Figue­res, el túnel de Toses amb la vari­ant de Ribes de Fre­ser inclosa, i el con­di­ci­o­na­ment del tram entre Olot i Ripoll amb les vari­ants d'aques­tes dues ciu­tats i també de Sant Joan de les Aba­des­ses. Per exem­ple, de Ripoll encara s'està pen­dent de defi­nir el traçat defi­ni­tiu, i l'alcal­dessa, Teresa Jordà, expli­cava ahir que encara no els han con­vo­cat a una reunió pre­vista per abans de l'estiu.

Nadal creu que Foment veu Girona “com un cul-de-sac”

El conseller reitera que cal buscar una solució per no deixar el tram de l'N-II pendent
O.Mas / J.Puigbert

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va afirmar ahir a Figueres, sobre el nou fre a les obres de l'N-II, que “un dels problemes és que el Ministeri de Foment veu Girona com un cul-de-sac, quan l'hauria de veure com la porta d'entrada a Europa”. A més, va explicar que ahir al matí havia parlat amb el ministre Blanco per reclamar-li solucions per al tram entre Medinyà i Orriols, com ara la fórmula d'inversió mixta que es farà als trams de la Selva. Segons Nadal, abandonar el tram amb les obres a mig fer reprodueix els errors que s'han comès a la Selva, on ha passat el mateix. Finalment, va destacar que ahir el president del govern estatal, José Luis Rodríguez Zapatero, s'havia compromès a revisar les rescissions, i a buscar solucions a l'N-II.

Els empresaris i els alcaldes rebutgen la decisió sobre l'N-II

El Grup Impuls per Girona ho qualifica de “bestiesa” i els alcaldes estan cansats
Oriol Mas

El Grup Impuls per Girona, que agrupa les patronals i les cambres gironines, va emetre ahir un comunicat duríssim, titulat Rèquiem per l'N-II. Consideren que amb decisions com aquesta no s'ajuda a sortir de la crisi, que cal “acabar d'un cop l'interminable desdoblament de la vergonyosa carretera que ens uneix amb Europa”, i que la falta d'inversió a la via ha frenat el creixement de la demarcació.

D'altra banda, els altres dos alcaldes afectats per les obres van ser durs. El de Bàscara, Lluís Lloret, va dir: “Estem cremats, perquè això vol dir allargar més el pas de camions dins el poble”, mentre que el de Sant Julià de Ramis, Narcís Casassa, va dir que ara el tram “semblarà un camp de batalla”. Els de Vilademuls i Viladasens també van criticar ahir la decisió.

La Generalitat acaba tres obres gironines

La Generalitat ha acabat els últims dies, coincidint amb l'època turística més forta de l'estiu, tres obres viàries a la demarcació de Girona, dues de les quals serveixen precisament d'accés a la Costa Brava. La primera és la millora del ferm i altres treballs de condicionament de la C-31 a Pals, on s'ha actuat en un tram d'1,3 quilòmetres i s'hi han invertit 732.000 euros. Els treballs de conservació també han servit per estabilitzar talussos, netejar cunetes i millorar les barreres de seguretat, entre d'altres. També s'ha actuat a les carreteres C-252 i C-31 entre Ultramort, Verges i la Tallada d'Empordà, amb un projecte que ha consistit sobretot en la millora del ferm, tant de la via principal com dels accessos als camins existents. A més, s'ha completat del tot l'obra de la rotonda de Verges. Tot plegat ha costat 500.000 euros. Finalment, l'última de les actuacions és la millora del paviment a la C-26 de Ripoll, que s'ha rehabilitat i reforçat en un tram de 2,2 quilòmetres amb una inversió de 640.000 euros. Tot aquest seguit d'obres formen part del programa de millora i conservació de la xarxa viària, que desenvolupa el departament de Política Territorial i Obres Públiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia