Infraestructures i serveis

DAMIÀ DEL CLOT

PRESIDENT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME

“Volem que l’N-II recuperi l’essència de camí ral”

“A partir del setembre començarem a transitar per una comarca lliure de peatges i s’ha de veure com evoluciona la mobilitat de tot el conjunt de carreteres”

“Nosaltres l’autopista del Maresme ja l’hem amortitzat molts cops. Tenim clar que s’ha de mantenir però de moment creiem que es pot fer des dels pressupostos de la Generalitat”

La mobilitat al Maresme serà el punt més important de l’agenda comarcal del proper any

El 31 d’agost serà el dar­rer dia que s’haurà de pagar per cir­cu­lar per l’auto­pista del Maresme després de 52 anys de bar­re­res.

S’aca­ben els peat­ges. Ara què?
Sem­bla que no pugui ser, oi? A par­tir d’ara hem de repen­sar la mobi­li­tat de la comarca perquè això tindrà un impacte. Des del Con­sell Comar­cal amb la Gene­ra­li­tat hem tre­ba­llat amb estu­dis per veure com afecta això la mateixa C-32, l’N-II, que dei­xarà de ser la pri­mera car­re­tera gratuïta en importància, les vies intra­co­mar­cals que con­nec­ten muni­ci­pis i també el trans­port públic en autobús i les roda­lies.
Ara fa un any es va posar a lici­tació un estudi de mobi­li­tat al Maresme. Ja està enlles­tit?
Encara no tenim les con­clu­si­ons, però espe­rem tenir-les en breu per veure què cal fer. Hem fet reu­ni­ons amb dife­rents muni­ci­pis per veure quin impacte tin­drien totes les inver­si­ons que s’han de fer deri­va­des de la gratuïtat de la C-32. A par­tir del setem­bre començarem a tran­si­tar per una comarca lliure de peat­ges i s’ha de veure com evo­lu­ci­ona la mobi­li­tat, quin trànsit hi ha a cada car­re­tera i cre­uar els estu­dis amb la mateixa rea­li­tat. Fins a final d’any no podrem començar a valo­rar l’impacte de la gratuïtat del peatge.
Els fa patir que es pugui col·lap­sar la C-32 a par­tir de l’1 de setem­bre?
No crec que es col·lapsi. La C-32 era una bar­rera però molta gent ja tenia el paga­ment del peatge en el seu marc men­tal i la feia ser­vir. La gran majo­ria de per­so­nes que vivim a la comarca hem nas­cut amb el peatge, un ins­tru­ment fran­quista de con­trol de la mobi­li­tat.
L’octu­bre pas­sat es va anun­ciar una inversió de 340 mili­ons d’euros fins al 2025. Està defi­nit com s’inver­ti­ran?
Començarem en breu. La mobi­li­tat al Maresme serà el punt més impor­tant de l’agenda comar­cal del pro­per any perquè és el que tindrà més impacte sobre la vida dels ciu­ta­dans.
Haurà arri­bat l’hora de repen­sar l’N-II?
De fet, els ajun­ta­ments ja han començat a fer-ho. Aquest replan­te­ja­ment de l’N-II té dues dimen­si­ons, la de cada muni­cipi, que ha de veure com vol que sigui el seu tram, i en l’àmbit de comarca. Hem de tenir una N-II que sigui igual a tot el ter­ri­tori amb el vis­ti­plau de tots els actors que tre­ba­llen per la mobi­li­tat a la comarca. En alguns muni­ci­pis com el Mas­nou, Vilas­sar de Mar, Premià de Mar i Cabrera han tin­gut reu­ni­ons per veure com s’ha de dis­se­nyar el tram d’N-II que va des de Mataró fins a Mont­gat, però alhora el dis­seny recla­marà un posi­ci­o­na­ment en l’àmbit de comarca perquè el trànsit no sigui dife­rent en el Baix i l’Alt Maresme.
Un estudi xifra entre 6.000 i 15.000 vehi­cles dia­ris la reducció de la cir­cu­lació de l’N-II amb la gratuïtat de l’auto­pista.
Par­tim de la idea que l’auto­pista absor­birà gran part del trànsit de l’N-II i tindrà un impacte directe en la mateixa car­re­tera. Aquesta és la gran fines­tra d’opor­tu­ni­tat per començar a tre­ba­llar en una via que havia tin­gut una molt alta sinis­tra­li­tat, sobre­tot al tram del Baix Maresme. L’N-II ha estat durant molts anys una gran bar­rera, com la via del tren, i ara toca sub­ver­tir aquesta situ­ació.
Se la ima­gi­nen com una via més paci­fi­cada?
Sí, i més inte­grada als muni­ci­pis. Volem que l’N-II recu­peri l’essència de camí ral, de pas­seig, tal com surt a les fotos en blanc i negre. Ja hi ha pla­ta­for­mes ciu­ta­da­nes que amb el suport dels ajun­ta­ments han començat a tallar l’N-II per fer acti­vi­tats lúdiques i rei­vin­di­ca­ti­ves. Això voldríem nosal­tres, que fos una car­re­tera inte­grada a cada poble.
Això farà neces­sari tenir una auto­pista més per­me­a­ble, amb més acces­sos?
En els pro­jec­tes que hem començat a tre­ba­llar amb els muni­ci­pis n’hi ha pla­ni­fi­cats més. Hi ha els acces­sos i sor­ti­des a Vilas­sar de Mar-Cabrils i a Teià, que ara no hi són. Es tre­ba­lla amb la pos­si­bi­li­tat que l’auto­pista sigui molt més acces­si­ble des dels muni­ci­pis, tant de mun­ta­nya com de mar.
Ara l’Estat plan­teja que caldrà bus­car una via per finançar el man­te­ni­ment, com ja asse­nya­lava la Gene­ra­li­tat amb la vinyeta. Cap on s’ha d’anar?
Nosal­tres l’auto­pista del Maresme ja l’hem amor­tit­zat molts cops. Tenim clar que s’ha de man­te­nir, però de moment cre­iem que es pot fer des dels pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat. La vinyeta hau­ria d’incloure totes les auto­pis­tes i n’hi ha que encara estan en con­cessió i tenen les seves pròpies regles del joc. Men­tre no es resol­gui, la C-32 hau­ria de ser gratuïta per als usu­a­ris. Aquest és un debat que ha d’afec­tar tot el con­junt d’auto­pis­tes de Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia