Infraestructures

infraestructures

La retallada de foment a l'autovia entre valls i montblanc

S'amplia el front per l'A-27

Els agents socioeconòmics de l'eix entre Tarragona i Sant Sebastià volen celeritat i un calendari per a l'autovia gratuïta que els ha d'unir, i proposen que s'alliberi l'AP-2 entre Montblanc i Lleida

El front comú per recla­mar cele­ri­tat en l'auto­via A-27 entre Tar­ra­gona i Mont­blanc gua­nya adhe­si­ons, i s'amplia a tot l'eix fins a Sant Sebastià. Així ho van esce­ni­fi­car ahir 22 repre­sen­tants d'agents soci­o­e­conòmics de les qua­tre comu­ni­tats autònomes afec­ta­des –Cata­lu­nya, Aragó, Navarra i el País Basc–, en un doble acte a Mas­mo­lets –sobre el ter­reny, on hi ha les obres atu­ra­des del tram entre Valls i Mont­blanc– i a Tar­ra­gona, que va aca­bar amb la sig­na­tura d'un mani­fest con­junt que reclama el con­junt de l'auto­via, amb un “calen­dari d'exe­cució i un pro­grama d'inver­si­ons per a la seva posada en marxa”. “És una neces­si­tat, no podem dei­xar pas­sar ni un minut més”, cons­ta­tava un dels amfi­tri­ons, el pre­si­dent de la Cam­bra de Tar­ra­gona, Albert Abelló, satis­fet per haver pogut impli­car nous i impor­tants suports a la causa. “Tor­nar a posar a lici­tació l'obra sig­ni­fi­carà qua­tre anys de retard”, avi­sava també Abelló, amb referència a les con­ver­ses que Foment manté amb l'adju­di­catària del tram de Lilla, després que pri­mer anunciés la sus­pensió de l'obra i després digués que la res­ca­tarà amb una apor­tació de vuit mili­ons ja en el pres­su­post del 2011. El secre­tari d'estat de Pla­ni­fi­cació i Infra­es­truc­tu­res, Víctor Morlán, pre­ci­sa­ment con­fir­mava ahir a Lleida que l'obra es res­cin­dirà, adduint “pro­ble­mes tècnics”, si bé con­fir­mava que està pre­vist posar-la a lici­tació de nou “imme­di­a­ta­ment” per con­ti­nuar-la amb urgència, ja que diu que és “pri­o­ritària” per a l'Estat.

Abelló, en tot cas, també apro­fi­tava ahir per cen­su­rar les parau­les del dele­gat del govern al Camp, Xavier Sabaté, que fa unes set­ma­nes rela­ti­vit­zava el fet que l'A-27 fos ara impres­cin­di­ble per a la regió. “Que no digui coses que estan fora de lloc i que no reflec­tei­xen la pre­o­cu­pació del ter­ri­tori”, li dema­nava.

Eix entre dos mars

El mani­fest, que ha estat tramès al Minis­teri de Foment i a les res­pec­ti­ves con­se­lle­ries d'obres públi­ques, apel·la –per jus­ti­fi­car la petició que es pri­o­ritzi l'eix– al seu “valor estratègic”, ja que és el més curt que comu­nica els ports del Cantàbric i el Medi­ter­rani, i per tant la inversió tin­dria un “impor­tant retorn” en clau de gene­ració d'acti­vi­tat econòmica, i més en època de crisi. El grup, que també fa èmfasi en indi­ca­dors com ara el PIB o la població, des­taca a més que el cor­re­dor cor­re­gi­ria “l'exces­siu èmfasi radial de la xarxa de car­re­te­res de l'Estat”. “Estem tots en el mateix carro, perquè si no es fa l'eix sen­cer és com si no s'hagués fet res”, expo­sava Manuel Rodríguez, pre­si­dent de la Cam­bra d'Osca. En el mateix sen­tit s'expres­sava José Luis López Garcés, en nom de la con­fe­de­ració empre­sa­rial de Navarra: “L'any pas­sat ja vam fer un acte rei­vin­di­ca­tiu en què demanàvem tot l'eix excepte l'A-27, però ara hem vin­gut molt a gust perquè és clar que s'ha d'allar­gar entre els dos mars”. Pérez Garcés era molt crític amb la llista d'obres res­cin­di­des per Foment –entre les quals hi ha tres trams més de l'A-21 i l'A-23 entre Osca i Pam­plona–, i vati­ci­nava que “caldrà seguir insis­tint” davant de l'Estat.

Res­ca­tar l'AP-2 a Lleida

Els sig­nants rei­vin­di­quen la neces­si­tat de tot el “con­junt d'auto­vies” de l'eix, si bé cri­ti­quen espe­ci­al­ment el “retard impor­tantíssim i injus­ti­fi­ca­ble” que supo­sarà la res­cissió del con­tracte de l'obra entre Valls i Mont­blanc. A més, cons­ta­ten que el tram “amb més falta de con­creció de tot l'eix” és el que va de Mont­blanc a Lleida, que encara es troba en fase de redacció de l'estudi infor­ma­tiu. En aquest sen­tit, els agents tar­ra­go­nins havien pro­po­sat al juliol com a alter­na­tiva el des­do­bla­ment de la C-14 entre Mont­blanc i Tàrrega, per con­nec­tar allà amb l'auto­via A-2. Ara, però, i ate­sos els “nous cri­te­ris d'eficiència inver­sora” fets públics pel Minis­teri de Foment, els 22 sig­nants d'ahir adme­ten que “seria neces­sari replan­te­jar” el tram, per la qual cosa pro­po­sen que s'esta­bleixi “un acord de coo­pe­ració entre l'Estat i l'empresa con­ces­sionària de l'auto­pista AP-2, previ al res­cat de la con­cessió” entre Mont­blanc i Lleida, que fina­litza el 2024.

LA XIFRA

7 hores
es triga per fer el trajecte entre Tarragona i Sant Sebastià per l'actual carretera, dues hores llargues més que passant per l'autopista.

LA XIFRA

37,45
euros
costa a un turisme el trajecte per l'autopista AP-2 entre Tarragona i Sant Sebastià, d'uns 500 quilòmetres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.