Infraestructures

El govern vincula el retorn del Ter a més infraestructures

Tots els partits defensen el compromís per reduir el transvasament, però per CiU falta que l'Estat compleixi les inversions

S'estudiarà la viabilitat del tramvia de Girona a Olot i de Figueres a Roses

La comissió de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat del Par­la­ment va dis­cu­tir ahir tot un seguit de reso­lu­ci­ons refe­rents a pro­jec­tes a les comar­ques giro­ni­nes que havia pre­sen­tat ERC. Una feia referència a rati­fi­car el calen­dari de reducció del trans­va­sa­ment del Ter pre­vist per l'ante­rior govern, i la van apro­var tots els grups per una­ni­mi­tat, afe­gint-hi una esmena de CiU perquè el Par­la­ment insti el govern de l'Estat a dotar l'Agència Cata­lana de l'Aigua dels recur­sos neces­sa­ris per com­plir amb aquest com­promís. I és que el govern vin­cula el com­pli­ment dels objec­tius de retorn de cabal del Ter a les inver­si­ons que l'Estat té pen­dents a Cata­lu­nya en infra­es­truc­tu­res del cicle de l'aigua. Segons el dipu­tat de CiU Santi Vila, des del 2009 cada any s'han pogut com­plir els objec­tius gràcies, sobre­tot, a l'abundància de plu­ges, però això podria can­viar quan hi hagi sequera: “No hi ha finançament per a totes les infra­es­truc­tu­res que calen, i per això és neces­sari que l'Estat faci les inver­si­ons a què es va com­pro­me­tre.” Un dels temes de dis­cussió va ser, pre­ci­sa­ment, que obres com ara la des­sa­li­nit­za­dora estan a molt baix ren­di­ment per l'alt cost de des­sa­li­nit­zar aigua, que surt molt més car que no pas aga­far-la direc­ta­ment del Ter. D'altra banda, ERC també por­tava a votació una pro­posta perquè els repre­sen­tants de la conca del Ter esti­guin pre­sents en el con­sell d'admi­nis­tració d'Aigües Ter-Llo­bre­gat, però es va haver d'ajor­nar fins a una altra comissió. La dipu­tada d'ERC Carme Cap­de­vila espera que ara “el govern com­pleixi tot el que s'ha apro­vat, ja que a vega­des no en fan cap cas”.

Tram­via i vari­ant d'Olot

D'altra banda, també es va apro­var ins­tar el govern a fer estu­dis de via­bi­li­tat per al tram­via Girona-Olot arran d'una pro­posta pre­sen­tada per ERC, a la qual CiU va afe­gir el traçat Figue­res-Roses. Cap­de­vila va des­ta­car que això forma part del Pla d'Infra­es­truc­tu­res del Trans­port 2006-2016, si bé va afir­mar que s'ha de tenir en compte la con­jun­tura econòmica, men­tre que el govern va accep­tar la reso­lució, tot i que “ara els tra­jec­tes ja es fan en autobús, i per tant és un tema impor­tant però no urgent”, en parau­les de Santi Vila. En matèria fer­roviària, també es va acor­dar que es millo­rin les con­ne­xi­ons fer­roviàries trans­fron­te­re­res i es coor­di­nin hora­ris, i el govern s'hi va com­pro­me­tre, però quan hagi assu­mit la gestió d'aquests ser­veis.

Final­ment, i res­pecte a la vari­ant viària d'Olot, es va apro­var pri­o­rit­zar l'obra –que es pre­veia començar el 2011–, amb l'afe­git, fet per CiU, de supe­di­tar-ho a la con­tenció del dèficit públic. ICV va dema­nar que el pro­jecte es replan­tegés amb un sol car­ril per sen­tit, però l'esmena es va rebut­jar.

LA DATA

2015
és l'any
en què es va fixar com a objectiu reduir a la meitat el transvasament del Ter cap a Barcelona

Interior nou per als 14 trens de Puigcerdà

La Generalitat invertirà 3 milions d'euros per renovar l'interior dels 14 trens que cobreixen la línia Barcelona-Puigcerdà. El primer tren pilot circularà al gener i la resta, a partir del març vinent.

Rebuig a la proposta d'ICV de l'estació de tren de Figueres

El diputat d'ICV Joan Boada va presentar una resolució per millorar la línia de tren entre Figueres i Cervera que es va aprovar per unanimitat en aquest punt. En canvi, es va rebutjar la petició de mantenir l'estació convencional al centre de Figueres, un fet que per Boada evidencia que “una cosa és el que CiU diu i una altra, el que fa”. L'alcalde i diputat Santi Vila va respondre que havia estat l'anterior govern el que havia planificat el projecte tal com està.

L'eix transversal ferroviari, aparcat amb els vots de CiU i el PP

Una altra resolució va ser la presentada pel diputat del PSC Roberto Labandera, en què s'instava el govern a impulsar el projecte de l'eix transversal ferroviari. La proposta la van rebutjar el PP i CiU, qui hi volia introduir una esmena perquè el govern avalués la programació d'aquest eix i prioritzés inversions amb criteris d'eficiència. Per Labandera, “es constata l'escassa voluntat de dotar d'una infraestructura bàsica l'interior de Catalunya”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.