Infraestructures i serveis

Transports

L'R3 és la línia que més punts de limitació de velocitat acumula

Entre Puigcerdà i Barcelona, el tren ha de disminuir la marxa en 31 punts dels 126 que hi ha en tota la xarxa, mentre que a l'R4 n'hi ha vuit

Els usuaris denuncien altres deficiències que s'han fet cròniques

La xarxa de trens de roda­lies que passa per les comar­ques de la Cata­lu­nya Cen­tral és molt defi­ci­ent. Així ho con­firma el mapa de limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat (LTV) que va fer públic Tele­visió de Cata­lu­nya i que recull que l'R3 –la línia que uneix Puig­cerdà amb Bar­ce­lona pas­sant per Osona– és la que n'acu­mula més. En total, són 31 punts dels 126 que hi ha a la xarxa de roda­lies i regi­o­nals de Cata­lu­nya: “Pot­ser no teníem tots els punts de LTV detec­tats, però si ets usu­ari habi­tual t'ado­nes que el tren cada dia frena en el mateix punt, i que des de fa un temps els han anat senya­lit­zant, perquè no es digui que no havien avi­sat si passa alguna cosa”, explica Montse Ayats, usuària de l'R3 i mem­bre de la pla­ta­forma Perquè No ens Fotin el Tren.

A l'R4, que uneix Man­resa amb Bar­ce­lona, hi ha vuit punts de LTV detec­tats, però també cal afe­gir-hi la desena que es tro­ben en la línia de trens regi­o­nals que prové de Lleida (R12). En aquest tram, pre­ci­sa­ment és on hi ha una de les reduc­ci­ons de velo­ci­tat més bèsties de tot el ter­ri­tori. Al seu pas per Gra­nya­ne­lla (Segarra), el tren va a 30 quilòmetres per hora en un tram on hau­ria d'arri­bar als 130, un fet que pro­voca un retard en cada tra­jecte de tres minuts.

La punta de l'ice­berg

Les limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat, que han anat aug­men­tant el temps de recor­re­gut de les línies fer­roviàries que pas­sen per les comar­ques cen­trals, són una palada més en un ser­vei ple de deficiències. En la línia de Man­resa,
per exem­ple, el temps per com­ple­tar els 70 quilòmetres que sepa­ren el Bages de la capi­tal cata­lana s'acosta a l'hora i mitja, una durada simi­lar a la que es regis­trava fa més de cent anys. La nul·la dis­mi­nució del temps de recor­re­gut mal­grat el pas dels anys és una denúncia que també fan des d'Osona, i
hi afe­gei­xen la poca freqüència de trens que paren en muni­ci­pis prou impor­tants com Man­lleu
i Torelló, on només passa un de cada tres trens que van o vénen de Vic.

Més enllà de les limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat i de la poca freqüència de pas, el gran drama de l'R3 és la via única fins a Mont­cada-Bifur­cació, un fet que mag­ni­fica qual­se­vol petita incidència o retard en algun dels trens que pugen o bai­xen: “És inde­cent que els trens només es puguin cre­uar en deter­mi­na­des esta­ci­ons”, remarca Ayats, que torna a des­ta­car la dei­xa­desa de la línia i explica les man­can­ces en mega­fo­nia i acces­si­bi­li­tat que pre­sen­ten la majo­ria de les esta­ci­ons oso­nen­ques.

Com­plir allò pac­tat

En espera que s'arre­glin els punts de LTV, la gran demanda del ter­ri­tori és acon­se­guir el des­do­bla­ment, una inversió de la qual fa dècades que es parla: “Com a mínim s'hau­ria de vet­llar per coses que s'han com­promès a exe­cu­tar i que mai s'han fet. També em pre­gunto com pot ser que una empresa tin­gui una con­cessió pública amb un grau de dei­xa­desa i d'incom­pli­ment tan gran i no se li retiri”, des­taca Ayats, que veu com dia rere dia la línia va per­dent usu­a­ris.

LES FRASES

Si ets usuari habitual de la línia, t'adones que el tren cada dia frena en el mateix punt, i que des de fa un temps els han anat senyalitzant
És indecent que a l'R3 els trens només es puguin creuar en determinades estacions
Montse Ayats
usuària de l'R3 i membre de Perquè no ens fotin el tren

Pressió per no deixar morir el tren

L'R3 fa anys que no para de perdre usuaris, ja que, com diu Montse Ayats, “cal tenir molta moral per continuar anant en tren a Barcelona”. Fruit de les mancances i dels continus passos enrere de
la línia, un grup d'usuaris va crear l'any 2013 la plataforma Perquè No ens Fotin el Tren. “La idea va néixer a Torelló quan volien tancar una estació que era nova. Entenem que tancar estacions és símptoma d'abandonament
i no pot ser. Al final no es va tancar, i des de llavors fem concentracions cada últim divendres de mes per reclamar millores”, explica Ayats, que afegeix que la plataforma està formada per gent de Puigcerdà, Ripoll, Osona i la Garriga: “Compartim uns mateixos problemes i volem fer força per solucionar-los.” De fet, a través de la plataforma, s'han aconseguit alguns avenços com ara millorar el pàrquing de l'estació de Torelló –parada de referència per a gent
de la Garrotxa que vol anar a Barcelona– i que la tarifa integrada als transports metropolitans no s'acabi a Vic, sinó que s'ampliï a les poblacions d'Osona nord i del Ripollès. De fet, des de Perquè No ens Fotin el Tren creuen que la pressió als polítics perquè incloguin el tren a la seva agenda és clau per no deixar morir el servei: “Potser a la tardor, quan sapiguem contra qui ens hem de manifestar, caldrà fer una gran manifestació d'usuaris del tren. El dèficit d'inversió a rodalies és molt gran i cada cop s'acumulen més mancances”, diu Ayats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia