Infraestructures i serveis

La CNMC demana a Renfe que faciliti als seus competidors la possibilitat d’oferir bitllets combinats amb Rodalies

Competència emplaça la companyia a aportar informació sobre els trens que combinen servei públic i comercial

La Comissió Naci­o­nal dels Mer­cats i la Com­petència (CNMC) ha dema­nat a la com­pa­nyia Renfe que faci­liti als seus com­pe­ti­dors en alta velo­ci­tat en el trans­port de viat­gers –actu­al­ment Ouigo i a par­tir de l’any que ve ILSA– la pos­si­bi­li­tat d’ofe­rir un bit­llet com­bi­nat als seus cli­ents “en con­di­ci­ons no dis­cri­mi­natòries” perquè puguin uti­lit­zar el ser­vei de Roda­lies.

Renfe compta amb aquest ser­vei per als viat­gers que aga­fen l’AVE o una línia de llarga distància, ja que poden dis­po­sar d’un bit­llet de Roda­lies gratuït en ori­gen i destí. La CNMC vol evi­tar que això sigui un avan­tatge per a la com­pa­nyia. L’orga­nisme també emplaça Renfe a apor­tar infor­mació sobre els ano­me­nats ’trens siner­gi­ats’, que com­bi­nen pla­ces de ser­vei públic amb comer­cial.

La CNMC ordena la sepa­ració comp­ta­ble entre ingres­sos i des­pe­ses dels ser­veis públics (Roda­lies i Regi­o­nals) i els ser­veis comer­ci­als (AVE i Llarga Distància) per asse­gu­rar-se que no hi ha “sub­ven­ci­ons cre­ua­des d’uns ser­veis a uns altres de forma que no es dis­tor­si­oni la com­petència dels ser­veis d’alta velo­ci­tat”. Per això, insta Renfe a apor­tar infor­mació anual sobre els seus comp­tes i noti­fi­car els can­vis en la comp­ta­bi­li­tat si s’escau.

L’any 2019, els ser­veis públics fer­ro­vi­a­ris (Roda­lies i Regi­o­nals) van supo­sar per a Renfe uns ingres­sos de 2.066 mili­ons d’euros, dels quals 1.205 mili­ons d’euros pro­ce­dien de sub­ven­ci­ons. A més, aquests ser­veis van gene­rar dues ter­ce­res parts del total d’ingres­sos del sec­tor del trans­port de viat­gers per fer­ro­car­ril (3.500 euros).

El con­tracte entre Renfe i el Minis­teri de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana per­met que, en alguns tra­jec­tes que coin­ci­dei­xen els ser­veis públics amb els comer­ci­als, algu­nes pla­ces d’aquests trens es des­ti­nin a ús comer­cial i altres a ser­veis públics, ambdós amb les matei­xes tari­fes. D’aquesta manera, es poden apro­fi­tar i ocu­par les pla­ces dels trens i reduir els cos­tos.

Davant un esce­nari de baixa ocu­pació en els trens comer­ci­als, apunta la CNMC, Renfe podria aug­men­tar la pro­porció de pla­ces reser­va­des per a ser­veis públics i incre­men­tar la ren­di­bi­li­tat del ser­vei comer­cial, ja que una part subs­tan­cial del cost del tren podria ser com­pen­sat mit­jançant sub­ven­ci­ons. Per tot això, Com­petència ha impo­sat a l’empresa l’obli­gació d’apor­tar infor­mació per super­vi­sar ade­qua­da­ment aquests ser­veis.

Amb tot, la CNMC deter­mina, en una reso­lució, que la com­pa­nyia separa cor­rec­ta­ment els ingres­sos i les des­pe­ses dels ser­veis públics (Roda­lies i Regi­o­nals) i els ser­veis comer­ci­als (AVE i llarga distància).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia