Infraestructures i serveis

L’efecte revifador de l’IBI

Molts ajuntaments petits han pogut efectuar inversions necessàries al poble gràcies a l’augment del rebut de l’IBI a la concessionària de l’AP-7 l’any 2017

Saben que pot durar poc en esgotar-se la concessió el 2021

L’any 2016 van cadu­car els bene­fi­cis fis­cals de què dis­po­sa­ven les con­ces­sionàries de les auto­pis­tes a tot l’Estat espa­nyol, que fins en aquell exer­cici només havien de pagar el 5 per cent de l’impost de béns immo­bles (IBI) als ajun­ta­ments dels muni­ci­pis per on pas­sava la xarxa viària, gràcies a una boni­fi­cació del 95 per cent efec­tiva des de l’any 1988. La con­ces­sionària de l’auto­pista AP-7 que tra­vessa les comar­ques giro­ni­nes de nord a sud, Aber­tis, va assu­mir imme­di­a­ta­ment la seva obli­gació i va garan­tir el paga­ment dels rebuts del tri­but que se li fes­sin arri­bar sense la boni­fi­cació del 95 per cent, a par­tir de l’exer­cici del 2017.

L’anunci va fer treure la cal­cu­la­dora del calaix a molts secre­ta­ris inter­ven­tors d’ajun­ta­ments –sobre­tot dels petits amb molta superfície ocu­pada per l’auto­pista–, cons­ci­ents del que supo­sava per a alguns aquell canvi, donat que l’aug­ment ines­pe­rat d’entrada de diners per a l’exer­cici 2017 podia arri­bar a supo­sar en alguns casos una injecció de més d’una quarta part dels ingres­sos d’un sol any amb la vari­ació del rebut d’un sol con­tri­bu­ent.

La segu­re­tat que rebrien aquell ingrés, a molts alcal­des els va fer res­ca­tar inver­si­ons que, en alguns casos, mal­grat con­si­de­rar-se urgents, havien hagut d’aca­bar endreçades al calaix. Aques­tes “ale­gries ines­pe­ra­des” és ara que es veuen reflo­tar.

L’alcalde de Biure, Martí Sans, un poble amb un pres­su­post el 2018 de 466.475 euros i uns 250 habi­tants (va rebre d’Aber­tis 6.312 euros el 2016 i 128.253 el 2017), és dels que van optar per amor­tit­zar préstecs per dei­xar via lliure al crèdit futur. “Neces­si­tem una depu­ra­dora, però això és molt lent. Com que no ens la fa l’ACA, la farem nosal­tres, però ara no estem a punt. Per això ens hem de pre­pa­rar.” “Va ser una ale­gria aquests diners. En els pròxims qua­tre anys farem un gran pas enda­vant al poble”, afir­mava Sans.

En un muni­cipi veí, Agu­llana, l’alcal­dessa, Marina Gutés, estava també molt satis­feta dels diners ines­pe­rats (10.232 euros el 2016 i 100.470 el 2017). Agu­llana va esco­llir des­ti­nar-los a fer la franja peri­me­tral con­tra incen­dis i també a cobrir dues reur­ba­nit­za­ci­ons urba­nes, una al car­rer de la Font del Ral i l’altra al car­rer d’Albe­res. “Era impres­cin­di­ble fer-ho, però no hi havia diners”, asse­gu­rava. El Font del Ral és un car­rer cèntric, sota la Soci­e­tat La Concòrdia. “Vam afa­nyar-nos a fer el pro­jecte i estem a punt d’empren­dre l’obra.” Tant Sans com Gutés saben que aquesta quota ines­pe­rada pot durar poc, tenint en compte que la con­cessió de l’AP-7 a Aber­tis s’acaba el 31 d’agost del 2021.

Una situ­ació sem­blant a la de Biure és la de Pontós. El seu alcalde, Jaume Prats, va pen­sar també pri­mer de tot en el deute. Amb la pèrdua de boni­fi­cació, Aber­tis va mul­ti­pli­car per dotze el rebut a Pontós el 2017. “Hem liqui­dat un préstec que vam haver de dema­nar per pagar a proveïdors, i hem repa­rat camins i hem inver­tit al local social”, expli­cava. Un petit res­pir ha estat també per a Bàscara, un muni­cipi molt endeu­tat. El rebut de l’IBI de la con­ces­sionària va mul­ti­pli­car-se per 20 l’any pas­sat (9.817 euros el 2016 i 196.350 el 2017) pels 6,4 quilòmetres d’auto­pista que pas­sen pel muni­cipi. L’alcalde, Narcís Sau­rina, n’ha dit bé també, de l’incre­ment que l’any vinent (la taxa de l’IBI pas­sarà del 0,95 a l’1,3) con­ti­nuarà pro­gres­sant amb l’aug­ment de l’IBI pre­vist fins als 268.691 euros. A Gar­rigàs, van ingres­sar per l’IBI de l’auto­pista més de 100.000 euros més aquest 2017 (22.594 euros el 2016). “Hem fet unes inver­si­ons que calia des de feia temps en el muni­cipi. Els diners ens han aju­dat, per exem­ple, a posar al dia equi­pa­ments dels dife­rents nuclis al dia”, expli­cava la seva alcal­dessa, Pilar Bosch.

Bor­rassà és un dels muni­ci­pis alt-empor­da­ne­sos que van ingres­sar un dife­ren­cial més gran d’un any a l’altre, pas­sant de 8.524 euros a 170.482 euros l’any pas­sat, una xifra des­ta­ca­ble tenint en compte que el pres­su­post muni­ci­pal per al 2018 és de 777.805 euros.

LES XIFRES

Van ser una gran alegria. Hem amortitzar préstec i farem la depuradora
Martí Sans
AlCALDE DE BIURE
Nosaltres hem pogut rehabilitar el centre cívic i fer la nova aula a Sant Julià
Marc Puigtió
Alcalde de Sant JuliÀ de Ramis

Alegries destinades a inversió

En municipis amb pressupost gran com Figueres (4.914 euros el 2016 i 98.268 el 2017), la Jonquera (7.520 euros el 2016 i 150.400 el 2017), Vilafant (7.859 euros el 2016 i 157.169 el 2017), Sarrià de Ter (4.589 euros el 2016 i 91.804 el 2017) i Salt (6.809 euros el 2016 i 136.134 el 2017), tot i ser benvinguda, la novetat no tenia un efecte tan directe com en pobles petits. Tot i això, l’alcalde de Sarrià, Narcís Fajula, valorava l’augment: “D’acord que tenim un pressupost alt, però són diners! Benvinguts!”, celebrava. Al Gironès, també un cas: a Sant Julià de Ramis, l’alcalde, Marc Puigtió, explicava que havien fet càlculs i s’ho havien repartit entre Sant Julià i Medinyà (18.382 el 2016 i 367.650 el 2017). “Hem pogut rehabilitar el centre cívic i fer la nova aula a Sant Julià”, deia. A la Selva els casos són semblants. A Vilobí, per exemple, van recaptar 7.481 el 2016 i 148.368 el 2017. A Riudellots, semblant: els 8.590 del 2016 es van convertir en 110.567. A l’únic municipi del Pla de l’Estany els 6.273 del 2016 van ser 125.465 el 2017.

L’Alt Empordà multiplica per 15

Joan Puntí

L’autopista AP-7 trepitja 26 municipis de les comarques gironines, corresponents a quatre comarques en els poc més de 100 quilòmetres que separen Maçanet de la Selva de la Jonquera. La majoria d’ells (14) corresponen a l’Alt Empordà, sis a la Selva, cinc al Gironès i un al Pla de l’Estany. Només a l’Alt Empordà, els municipis van multiplicar els seus ingressos provinents de la concessionària de l’AP-7 per 15 (de mitjana, n’hi ha que ho han fet per 20) el 2017 respecte a l’any anterior. Dels poc més de 100.000 euros recaptats van passar a més d’un milió i mig.

Altres municipis de l’Alt Empordà amb recaptació d’IBI a Abertis molt destacable l’any 2017 són Llers (3.498 euros el 2016 i 69.000 el 2017) i Pont de Molins (7.018 euros el 2016 i 140.354 el 2017). A Darnius i Cabanes, la diferència entre el que es va cobrar d’un any a l’altre no és gaire gran: la superfície d’autopista que hi passa tampoc ho és.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia