Infraestructures

Trànsit instal·larà tres nous radars per tram a finals d'any

Els controls s'implantaran entre la Ràpita i Amposta i entre Cassà de la Selva i Llagostera

El túnel de Vielha ja disposa d'aquest tipus de dispositiu, que mesura la velocitat mitjana del vehicle durant uns quants quilòmetres

La subs­ti­tució dels tra­di­ci­o­nals radars que con­tro­len la velo­ci­tat dels vehi­cles en un punt con­cret de la car­re­tera per dis­po­si­tius que mesu­ren la velo­ci­tat mit­jana per trams és un dels objec­tius del Ser­vei Català de Trànsit (SCT). Amb tot, es tracta d'un procés lent que, d'altra banda, tam­poc es pot dur a terme a totes les vies. De moment, el SCT té pre­vist ins­tal·lar tres con­trols de velo­ci­tat mit­jana per tram entre finals d'aquest any i prin­ci­pis del 2014. Dos d'aquests equips s'ins­tal·laran a l'N-340, en tots dos sen­tits de la marxa entre Sant Car­les de la Ràpita i Amposta. El ter­cer es col·locarà a la C-65, entre Cassà de la Selva i Lla­gos­tera, en sen­tit Lla­gos­tera.

Aquests dis­po­si­tius, ano­me­nats cinemòmetres (de fet, no són radars, ja que no uti­lit­zen micro­o­nes per detec­tar objec­tes), s'afe­gi­ran a l'únic con­trol de velo­ci­tat mit­jana que actu­al­ment ja fun­ci­ona a Cata­lu­nya i que es va ins­tal·lar el desem­bre del 2009 al túnel de Vielha. A Bar­ce­lona, l'Ajun­ta­ment també vol pro­var aquest sis­tema a la ronda de Dalt.

D'altra banda, el SCT té pre­vist posar a lici­tació l'any vinent qua­tre radars per tram més, per als quals encara no hi ha data d'ins­tal·lació. La idea és situar els dis­po­si­tius a la C-58 entre Saba­dell i Badia, a l'AP-7 entre Ull­de­cona i l'Aldea i a l'N-II entre For­nells de la Selva i Girona, en aquest últim cas, en tots dos sen­tits de la marxa. Amb tot, el SCT acla­reix que aquests emplaçaments encara són pro­vi­si­o­nals i poden variar.

Segons el sots­di­rec­tor del SCT, Xavier Almi­rall, els cinemòmetres de velo­ci­tat mit­jana per tram apor­ten més segu­re­tat, ja que “amb un únic con­trol s'acon­se­gueix pro­lon­gar l'efecte de la reducció de velo­ci­tat durant diver­sos quilòmetres i no només en un punt con­cret”. El cas és que molts con­duc­tors ja tenen apresa la situ­ació dels radars i “només res­pec­ten els límits de velo­ci­tat en aquests punts”, afirma Almi­rall.

Tal com recull el pla de segu­re­tat viària 2011-2013, l'objec­tiu del SCT a més llarg ter­mini és arri­bar a subs­ti­tuir els con­trols pun­tu­als (actu­al­ment n'hi ha 216 a la xarxa viària) per con­trols de velo­ci­tat per tram. No obs­tant això, no és pos­si­ble fer-ho en tots els casos ja que, segons Almi­rall, perquè siguin útils, els con­trols per trams s'han de situar on els límits de velo­ci­tat són homo­ge­nis i on, d'altra banda, no hi hagi gai­res cruïlles ni entra­des i sor­ti­des. Per tant, els radars fixos segui­ran sent neces­sa­ris. De fet, l'any vinent se n'ins­tal·laran tres més a la xarxa viària.

LES XIFRES

30
radars per milió d'habitants hi ha a Catalunya. Holanda i el Regne Unit, líders en seguretat, en tenen més de cent.
217
controls fixos hi ha a les vies catalanes. El del túnel de Vielha és l'únic per tram. També n'hi ha de mòbils.

Dues càmeres ben sincronitzades

Els cinemòmetres de velocitat mitjana funcionen amb dues càmeres d'infrarojos que, situades a l'inici i al final del tram que es vol controlar, capten el moment de pas dels vehicles i en registren l'hora, el minut i el segon. Amb aquestes dades, i gràcies a un programa informàtic específic, es calcula el temps que el vehicle ha trigat a fer el recorregut i la velocitat mitjana. La clau és que tots dos dispositius estiguin perfectament sincronitzats (s'aconsegueix a través de GPS). Aquest sistema, que segueix una normativa i que requereix homologació, pren com a referència per al càlcul de la velocitat mitjana l'espai més curt possible (per exemple, en cas de corba).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.