Infraestructures

Més de mitja MAT enlairada

70 de les 115 torres del tram Bescanó-Santa Llogaia ja estan totalment aixecades

Es manté el calendari d'enllestir-la a mitjan 2014 i engegar-la el 2015

Les obres van de pressa perquè es treballa amb 4 empreses alhora
El tram de Bescanó a Santa Llogaia té un pressupost de 45 milions

Amb només dos mesos i mig d'obres, el segon tram de la línia elèctrica de molt alta tensió (MAT) ja és més que visi­ble: més de la mei­tat de les tor­res que han de trans­por­tar la nova línia de 400 kV al llarg d'aquests 44,2 quilòmetres ja estan cons­truïdes. Con­cre­ta­ment, ja estan total­ment aixe­ca­des unes 70 tor­res, és a dir, el 60% de les 115 que con­fi­gu­ra­ran tot el tram aeri entre Bes­canó i Santa Llo­gaia d'Àlguema.

Mal­grat que hi ha hagut alguns dies en què la pluja ha fet atu­rar momentània­ment les obres, el ritme de cons­trucció és tan bo que Red Eléctrica Española (REE) fins i tot ha hagut de millo­rar la seva pre­visió ini­cial de tenir enlai­ra­des una setan­tena de tor­res a finals d'aquest any –ja les té aixe­ca­des un mes abans– i ara es cal­cula que n'hi haurà d'aca­ba­des una vui­tan­tena.

Es manté, això sí, de moment, la resta del calen­dari pre­vist: tenir totes les tor­res cons­truïdes al llarg del pri­mer semes­tre del 2014 i posar la línia en fun­ci­o­na­ment a mit­jan 2015. Aquest any de diferència entre l'aca­ba­ment de les tor­res i la posada en fun­ci­o­na­ment de la MAT és degut al llarg període de pro­ves que s'haurà de fer després que s'hagi pas­sat tot el cable­jat. També la MAT en el tram de Sent­me­nat a Bes­canó va tri­gar un any a entrar en fun­ci­o­na­ment després d'haver-se aca­bat l'obra.

La pri­mera torre d'aquest segon tram en cons­trucció es va aixe­car a Santa Llo­gaia a mit­jan setem­bre –un mes després de rebre l'apro­vació del Con­sell de Minis­tres– i en poc més d'un mes ja n'hi havia 15 d'aixe­ca­des i bona part de la resta esta­ven a mig fer. Un mes i mig més tard, ja n'hi ha 70 de total­ment enlai­ra­des.

El motiu pel qual les obres van tan de pressa és que s'està tre­ba­llant de manera simultània amb qua­tre empre­ses. Red Eléctrica ha divi­dit el tram de 44,2 quilòmetres en qua­tre zones, i cadas­cuna d'aques­tes zones l'ha encar­re­gat a una empresa dife­rent.

Doble línia de tor­res

Les tor­res que s'estan aixe­cant mesu­ren entre 35 i 55 metres d'altura i poden arri­bar a superar les 100 tones de pes. Ser­vi­ran no només per trans­por­tar la nova línia elèctrica de 400 kV sinó també perquè s'hi com­pac­tin dues línies ja exis­tents de menys tensió: la de 220 kV de Bes­canó a Sant Julià i la de 132 kV de Sant Julià a Santa Llo­gaia.

El tras­llat dels cables d'aques­tes línies a les noves estruc­tu­res no es farà fins que la línia de 400 kV esti­gui en fun­ci­o­na­ment i, per tant, durant un temps con­viu­ran en el pai­satge les tor­res noves i les velles amb dos tra­jec­tes gai­rebé paral·lels.

El tram Bes­canó-Santa Llo­gaia és el segon tram de la línia de molt alta tensió Sent­me­nat-Baixàs. El pri­mer tram, el de Sent­me­nat a Bes­canó, es va cons­truir entre el 2008 i el 2010 amb una nota­ble opo­sició al ter­ri­tori. Amb una lon­gi­tud de 86,2 quilòmetres i un total de 182 tor­res, el tram va entrar en fun­ci­o­na­ment el juliol del 2011. Un cop enge­gat el pri­mer tram, es va tri­gar gai­rebé dos anys a començar les obres del segon tram aeri. El maig pas­sat es van començar a posar els fona­ments de les tor­res en zones on ja tenien permís dels pro­pi­e­ta­ris en espera de l'apro­vació del pro­jecte d'exe­cució i la decla­ració d'uti­li­tat pública per part del Con­sell de Minis­tres, un tràmit que va tenir llum verd a prin­ci­pis d'agost, en ple­nes vacan­ces. L'aixe­ca­ment de les tor­res es va començar final­ment a mit­jan setem­bre. La cons­trucció d'aquest tram, que passa per tretze muni­ci­pis de les comar­ques del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà, té un pres­su­post de 45 mili­ons d'euros. El ter­cer tram de la MAT és el de la inter­con­nexió amb França, el de Santa Llo­gaia-Baixàs, en què la línia serà soter­rada (vegeu peça).

100
tones
és el pes que poden arribar a fer aquestes grans estructures d'entre 35 i 55 metres d'alçària.
60
per cent de les torres ja estan aixecades, és a dir, 70 de les 115 previstes.

Un 63% de la rasa de la interconnexió, feta

L'altre tram de la MAT en construcció, el de Santa Llogaia a Baixàs, que es fa soterrat, també està seguint el calendari de Red Eléctrica Española (REE). Actualment ja estan acabats un 63% dels 30 quilòmetres de les rases de la part gironina –es tracta de dues rases paral·leles, cadascuna amb dos cables, d'1,5 metres de profunditat– i el túnel es va acabar de perforar l'abril passat. Ara s'està pendent que arribi d'Alemanya el cable per a aquest tram soterrat, que serà en corrent contínua. Des de REE destaquen que es tracta d'un projecte pioner al món: mai no s'ha fet una interconnexió soterrada entre països tan llarga ni mai s'ha usat un cable tan avançat en una potència tan alta. La previsió és que el cable arribi aquest desembre i que es comenci a cablejar la rasa. El cablejat no es passarà al túnel fins al gener.

El tram entre Santa Llogaia i Baixàs té una llargada de 64,5 quilòmetres, amb un túnel de 8,5 quilòmetres gairebé al mig –hi ha 30 quilòmetres de rases a la banda gironina i 26 a la Catalunya del Nord–. Les obres hi van començar el setembre del 2011. La previsió és acabar-lo a finals de l'any que ve i posar-lo en marxa el 2015, juntament amb el tram de Bescanó-Santa Llogaia. REE, doncs, calcula tenir tota la MAT en funcionament a mitjan 2015, excepte el ramal de Riudarenes i la subestació de Sant Julià, que podrien trigar uns mesos més.

Expropiacions, la setmana que ve

El govern espanyol ha convocat l'aixecament de les actes prèvies d'ocupació de les finques afectades per la MAT per la setmana que ve. Concretament, s'ha fixat el dimarts 10 de desembre per a Sant Gregori, Garrigàs i Santa Llogaia; el dimecres 11 per a Cornellà del Terri, Borrassà, Bàscara, Vilaür, Palol de Revardit, Bescanó i Sant Julià de Ramis, i el dijous 12 per a Cervià de Ter, Canet d'Adri i Viladasens. REE assegura que ja ha arribat a acords amb el 98% dels 414 propietaris dels terrenys per on passa la línia i també amb tots 13 ajuntaments. Així, l'elèctrica avança que en alguns pobles no hi haurà aixecament d'actes perquè ja es tenen tots els permisos. A més, destaca que la majoria de propietaris que li falten són per errors en temes administratius.

La plataforma ciutadana No a la MAT, que fa vuit anys que lluita contra la línia elèctrica de 400 kV, ha convocat concentracions de protesta als expropiats en tres ajuntaments, un cada dia. Així, dimarts es mobilitzaran a Sant Gregori; dimecres, a Sant Julià, i dijous, a Cervià. El portaveu de No a la MAT, Joan Martí, explica que seran actes “testimonials, no per parar aquest procediment administratiu”, perquè són conscients que només hi ha “tres, quatre o cinc propietaris” que no volen signar. L'entitat recomana als afectats que firmin però que facin constar la seva disconformitat i hi adjuntin una avaluació ambiental completa. “Que busquin un pèrit perquè els valori els danys. Si l'adjunten, REE està obligada a estudiar aquesta avaluació i valorar-la”, assenyala Martí. D'altra banda, afirma que no és clar que tots els ajuntaments deixin els seus locals per a la signatura de les actes.

En el primer tram, entre Sentmenat i Bescanó, hi va haver molts incidents en el moment de la signatura de les expropiacions per l'oposició del territori a la línia, però No a la MAT és conscient que la situació en aquest tram és molt diferent. “Ara l'única confiança és en l'àmbit judicial. Políticament ja vam esgotar tots els tràmits”, diu Martí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia