Infraestructures

Faran una variant de la nova N-II per esquivar Orriols

S'ha tancat el termini d'al·legacions i el projecte recull la proposta de l'Ajuntament de Bàscara d'evitar el nucli d'Orriols

L'opció n'abarateix el cost i no perjudica els habitatges a peu de l'N-II

El Minis­teri de Foment veu amb bons ulls l'al·legació pre­sen­tada per l'Ajun­ta­ment de Bàscara a l'estudi infor­ma­tiu previ de vari­ant de l'N-II al pas per aquest muni­cipi, per evi­tar que la futura auto­via per­ju­di­qui els habi­tat­ges situ­ats a peu de l'actual N-II, al nucli d'Orri­ols.

En sen­tit nord, el pro­jecte ini­cial de Foment, a l'altura d'Orri­ols, res­se­gueix la car­re­tera actual i passa arran de les cases dels nuclis del Mas Roca i el Mas Pau. En aquest embut, l'ampli­ació de la via afec­ta­ria habi­tat­ges i gran­ges, i obli­ga­ria a crear pan­ta­lles de pro­tecció. L'al·legació pre­sen­tada per l'Ajun­ta­ment pro­posa esqui­var aquest sec­tor amb una vari­ant que pas­sa­ria a l'esquerra de l'actual N-II, en sen­tit nord. Segons l'alcalde de Bàscara, Lluís Llo­ret, aquesta pro­posta ja s'havia pre­sen­tat a Orri­ols i ja havia rebut l'aval dels veïns afec­tats.

Cost reduït

Un cop tan­cat el període d'al·lega­ci­ons i d'expo­sició pública (que es va aca­bar al setem­bre pas­sat), Llo­ret con­si­dera que se'ls ha escol­tat i que en prin­cipi la pro­posta de l'Ajun­ta­ment serà l'opció esco­llida. Tot i que en l'estat actual el pro­jecte encara inclou les dues pos­si­bi­li­tats, l'alcalde, que va reu­nir-se a prin­cipi de mes amb la direcció gene­ral de Car­re­te­res a Cata­lu­nya, es mos­tra opti­mista. Un altre argu­ment que va a favor d'aquesta vari­ant i que des­taca Llo­ret, és que l'opció pro­po­sada per l'Ajun­ta­ment al pas per Orri­ols és més econòmica que l'ini­cial (11, 5 mili­ons en lloc de 12,4 mili­ons per a aquest tram).

En el segon tram del traçat que trans­corre pel muni­cipi de Bàscara (des del pont sobre l'N-II i fins al tren­cant de Pontós), la nova N-II segui­ria l'opció cen­tral de les tres que va estu­diar Foment, un traçat paral·lel a l'auto­pista i a l'oest de l'AP-7.

Més al·lega­ci­ons

L'Ajun­ta­ment de Bàscara ha pre­sen­tat també dues altres al·lega­ci­ons, per les quals encara no queda clar quina serà la res­posta de Foment: la pri­mera con­sis­teix a dema­nar que la futura vari­ant inclo­gui un accés a la car­re­tera GI-622, de Sant Mori a Bàscara.

Final­ment, l'última petició de l'Ajun­ta­ment de Bàscara és pre­veure que es pugui habi­li­tar en l'actual N-II (un cop la nova vari­ant esti­gui feta), un car­ril late­ral per a via­nants i bici­cle­tes. La pro­posta és que aquest car­ril s'allar­gui des de la cruïlla de Pontós fins a Orri­ols i s'argu­menta pel caràcter d'antic camí ral i camí de Sant Jaume d'aquesta via.

Lici­tació el 2016

Les pre­vi­si­ons són que l'apro­vació defi­ni­tiva d'aquest avant­pro­jecte de la nova N-II s'aprovi el maig del 2015; a con­ti­nu­ació es redac­tarà el pro­jecte exe­cu­tiu i la lici­tació de les obres es podria fer efec­tiva el 2016. Aquest calen­dari es cor­res­pon amb el fet que per al 2015, l'Estat només ha pres­su­pos­tat 5,3 mili­ons d'euros per al des­do­bla­ment de l'N-II entre Medinyà i la Jon­quera, quan el cost total que cal­cula el mateix govern espa­nyol és de 183 mili­ons. Els dos trams de la vari­ant de Bàscara només són una part de l'estudi previ que s'ha posat a expo­sició pública i que inclou el des­do­bla­ment de l'N-II des d'Orri­ols fins a la Jon­quera, divi­dit en sis trams: tram III, Bàscara-vari­ant de Figue­res; tram IV, vari­ant de Figue­res-Pont de Molins; tram V, vari­ant de Pont de molins; i tram VI, Pont de Molins-la Jon­quera. També es des­co­neix en quin ordre de pri­o­ri­tat es faran aquests trams, tot i que l'alcalde de Bàscara con­fia que, ja que actu­al­ment s'estan fent les obres a Vila­de­muls, al sud de Bàscara, les obres següents siguin les que afec­ta­ran el seu muni­cipi.

LA XIFRA

11,5
milions.
És el cost previst per a la variant d'Orriols, i costaria prop d'un milió menys en relació amb la xifra presentada inicialment per Foment.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia