Infraestructures

Proposen desviar els camions com a l'N-II en 24 zones de l'Estat

El RACC estima que estalviaria entre 140 i 241 milions anuals a la societat, 109 als transportistes i fins a 79 morts i 214 ferits greus

El RACC té clar que els “bons resul­tats” de l'experiència giro­nina a l'N-II, en què des de l'abril del 2013 s'han des­viat obli­gatòria­ment els cami­ons a l'AP-7 amb una boni­fi­cació en el peatge, fan que aquest sigui un model a esten­dre a tot l'Estat espa­nyol per reduir-hi l'acci­den­ta­li­tat. Un estudi del club, Con­cen­tració del trànsit pesant a les vies més segu­res, pro­posa el trans­va­sa­ment de vehi­cles pesants de les vies con­ven­ci­o­nals a les auto­pis­tes de traçat paral·lel en 24 trams de la Xarxa de Car­re­te­res de l'Estat (que sumen un total de 1.838 km en el cas de les vies con­ven­ci­o­nals i 2.050 en el de les auto­pis­tes), vuit trams més que en la llista ini­cial del Minis­teri de Foment.

Cal des­ta­car que el minis­teri ha ana­lit­zat fer-ho en 16 trams, però que de moment només ha enge­gat una prova pilot en sis trams i que el des­vi­a­ment és volun­tari, no obli­ga­tori, amb la qual cosa es perd tot el sen­tit ori­gi­nal.

El RACC estima que aquesta mesura podria aju­dar a reduir fins a 79 morts i 214 ferits en acci­dents a les vies con­ven­ci­o­nals i que tin­dria un bene­fici social net esti­mat d'entre 140 i 241 mili­ons d'euros a l'any. Pel que fa als trans­por­tis­tes, els càlculs del RACC són que tin­dria un impacte posi­tiu de 109 mili­ons d'euros (94 mili­ons pel des­compte als trans­por­tis­tes que ja cir­cu­len actu­al­ment per l'auto­pista i 15 per als que han de rea­lit­zar el trans­va­sa­ment). A més, s'estima que per a les con­ces­sionàries l'impacte seria posi­tiu en uns 30 mili­ons glo­bal­ment, tot i que en algun tram con­cret seria nega­tiu, i que, per tant, “no cal­dria que el minis­teri les com­pensés per la pèrdua d'ingres­sos”.

LA XIFRA

16
trams
són els que el Ministeri de Foment ha analitzat per aplicar-hi la mesura. El RACC en proposa vuit més.

Cinc trams a Catalunya

L'estudi del RACC inclou cinc trams catalans, que s'afegirien a l'N-II a Girona. En global, la idea és que la mesura s'hauria d'estendre a l'N-340 en diversos trams entre Martorell i el límit de les províncies de Castelló, i a l'N-240 en diversos trams entre Montblanc i Montsó, a la província d'Osca. Així, es calcula que es podrien estalviar gairebé 70 morts i ferits greus anualment, entre 26 i 50 milions d'euros en costos socials i uns 27 milions d'euros per als transportistes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia