Infraestructures

infraestructures i serveis

L'eix s'obrirà al gener i s'hi aplicara l'eurovinyeta

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, vol minimitzar el trànsit de camions de gran tonatge

No es reobrirà parcialment com reclamaven els alcaldes de la zona

El gener del 2013 entrarà en ser­vei l'eix trans­ver­sal, entre Cer­vera i Cal­des de Mala­ve­lla (150 km), pràcti­ca­ment mig any abans del que estava pre­vist, segons va anun­ciar ahir, a peu del túnel del Bruc, a Sant Sadurní d'Osor­mort (Osona), el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der. Amb tot, i mal­grat el que recla­ma­ven els alcal­des de la zona, no se n'obrirà par­ci­al­ment cap tram i caldrà espe­rar al gener. El pre­si­dent de Cedinsa, l'empresa con­ces­sionària de l'obra, Pedro Maqueda, ho va jus­ti­fi­car pel perill que això podria com­por­tar: “L'obra de l'eix és magnífica, en tots els sen­tits, i després dels esforços que s'han fet per reduir la sinis­tra­li­tat fins a la mei­tat, no en podem obrir cap tram ara, per raons de segu­re­tat”, va dir Maqueda, que va afe­gir: “A vega­des, i visu­al­ment, pot fer la sen­sació que un tram està aca­bat, però impli­ca­ria risc obrir-lo, perquè real­ment seria perillós.” Els trams pas­sen per Cer­vera, Man­resa, Vic (Gurb) i Cal­des de Mala­ve­lla. La con­cessió a Cedinsa de l'eix com­por­tarà des­ti­nar durant un període de 33 anys uns 227 mili­ons d'euros a con­ser­vació i 237 a l'explo­tació.

Euro­vi­nyeta, sí o sí

El que sí va remar­car amb fer­mesa el con­se­ller Reco­der va ser que la Gene­ra­li­tat hi apli­carà l'euro­vi­nyeta per reduir el trànsit de cami­ons de gran tonatge per l'eix. Reco­der, que va des­car­tar que es posin peat­ges a la nova via, va adme­tre, però, que calia reduir-ne el trànsit de cami­ons de gran tonatge: “L'eix no va néixer per ser la prin­ci­pal via d'entrada i sor­tida de França de cami­ons de gran tonatge”, va dir.

Una cosa, però, és voler apli­car l'euro­vi­nyeta i una altra, acon­se­guir-ho. No és i no serà una tasca fàcil. De moment, i segons el con­se­ller, la Gene­ra­li­tat ho ha dema­nat a l'Estat. En tot cas, Reco­der va dei­xar molt clar que si aquest deses­tima apli­car l'euro­vi­nyeta, la Gene­ra­li­tat ho farà pel seu compte, uni­la­te­ral­ment.

Una obra impor­tant

Aquesta actu­ació ha repre­sen­tat des­do­blar 143 quilòmetres de car­re­tera i cons­truir un nom tram de dos quilòmetres d'auto­via (des de l'AP-7 fins a con­nec­tar amb l'N-II des­do­blada al terme de Cal­des de Mala­ve­lla). Els tre­balls han inclòs una cin­quan­tena de via­duc­tes, 14 túnels i 40 enllaços. A més, s'ha apro­fi­tat per dur a terme tre­balls de millora i adap­tació de petits trams que, de fet, ja tenien qua­tre car­rils i que cor­res­po­nen a un sec­tor entre Cer­vera i les Olu­ges, i les cir­cum­val·laci­ons de Man­resa i Vic.

LA XIFRA

143 km
Desdoblats.
L'eix entrarà en servei el gener del 2013, sis mesos abans del termini que tenia la concessionària.

La polèmica del peatge a l'ombra

Els treballs de l'eix transversal entre Cervera i Caldes de Malavella –que ja han assolit el 73% d'execució– tenen un pressupost de 733 milions d'euros i el seu finançament s'ha dut a terme mitjançant una concessió d'obra pública adjudicada a l'empresa Cedinsa per un període de 33 anys. Segons el conseller Recoder, la importància d'aquest desdoblament iniciat durant el mandat del tripartit ha fet que en cap moment es plantegés aturar-lo, tot al contrari. Sobre l'aplicació de la concessió, o peatge a l'ombra, que ha aixecat molta polseguera, especialment per les crítiques de CiU a l'anterior govern, el president de Cedinsa, Pedro Maquena, la va defensar dient que és molt útil en obres prioritàries. Maquena va criticar que, en canvi, es facin “aeroports sense passatgers”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.