Infraestructures i serveis

Reactiven la construcció de la xarxa pedalable de l’Alt Ter

Territori activa la millora del tram més problemàtic, entre Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries

Recorrerà el Ripollès transversalment

La ruta ha d’unir Setcases amb Ripoll, un tram per la via verda

El tram de la via ciclista del Ter entre el pont del Rei­xac i Sant Pau de Segúries pel pont de Pare­lla és un dels punts més pro­blemàtics per l’oro­gra­fia i per la inter­venció quant a movi­ment de ter­res que cal fer per exe­cu­tar aquesta infra­es­truc­tura. Aquesta via, al Ripollès, ha d’unir Vall­ter i Set­ca­ses amb Ripoll. De fet, la Ruta del Ter ger­mana, la que depèn del Con­sorci del Ter i que segueix riu Ter avall, fins a la Gola, ja alerta els que vul­guin fer aquest tram amb bici­cleta que n’han d’uti­lit­zar una de mun­ta­nya, i que, en alguns punts del traçat, és obli­ga­tori bai­xar del vehi­cle, car­re­gar-se’l a l’esquena i cami­nar, vigi­lant espe­ci­al­ment si es duen alfor­ges.

I és que, pre­ci­sa­ment, la via ciclista que pro­mou i que cons­tru­eix el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat no només es con­ver­tirà en un espai per als usu­a­ris de la bici­cleta, sinó que aquest tram de l’Alt Ter serà una via alter­na­tiva més suau, amb menys des­ni­vells, més ampla i amb un pavi­ment més regu­lar que la via ger­mana.

Aquesta obra arriba amb dos anys i mig de retard, a causa, sobre­tot, de les pròrro­gues a què s’han sotmès els pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat. Ara, doncs, amb la pers­pec­tiva de l’apro­vació dels nous comp­tes, es des­en­ca­lla defi­ni­ti­va­ment.

En con­cret, aquesta actu­ació està pres­su­pos­tada en dues anu­a­li­tats: l’una, de 660.000 euros, aquest any; l’altra, de 132.000, l’any vinent. I s’hi afe­gei­xen 128.535 euros i 12.864 euros, res­pec­ti­va­ment, quant a les anu­a­li­tats, per a l’aba­li­sa­ment i les defen­ses. El capítol d’inver­si­ons es com­pleta amb una par­tida de 178.991 euros per a les expro­pi­a­ci­ons.

El nou tram s’habi­li­tarà des del camí del pont del Rei­xac fins a Sant Pau de Segúries, amb prop de cinc quilòmetres de llar­gada. Fins al pont de Pare­lla, trans­corre per camins exis­tents del marge dret del riu. A la resta del tram, la via passa pel marge esquerre i serà de nova cons­trucció, amb qua­tre pas­sa­rel·les per sal­var el riu i els recs de Can Bar­rera i Qua­tre Cases.

La via ciclista entre Sant Joan i Sant Pau tindrà, un cop cons­truïda, una lon­gi­tud de 7,3 quilòmetres i com­por­tarà una inversió total d’uns 2,3 mili­ons d’euros. Ara ja se n’ha exe­cu­tat el pri­mer tram, entre el nucli de Sant Joan de les Aba­des­ses i el camí del pont del Rei­xac, pel marge esquerre del Ter i paral·lel a la car­re­tera C-26. Té una lon­gi­tud de 2,3 quilòmetres i una amplada de tres metres, i inclou qua­tre pas­sa­rel·les, que s’han ins­tal·lat abans de la colònia Llau­det. El tram que passa per l’inte­rior de la colònia es desen­vo­lu­parà en el marc del pro­jecte d’urba­nit­zació d’aquest sec­tor. Aquest pri­mer tram ha tin­gut un cost d’1,1 mili­ons d’euros.

La con­nexió trans­ver­sal del Ripollès amb via ciclista i vies ver­des avança i, si no hi ha més entre­bancs, es podrà com­ple­tar rela­ti­va­ment aviat.

LES XIFRES

26
quilòmetres
de recorregut tindrà la via ciclista a l’Alt Ter, que unirà Setcases amb la capital del Ripollès.
951.000
euros
és el cost de les obres de construcció del nou tram que unirà Sant Joan de les Abadesses amb Sant Pau.
1,3
milions
d’euros és la inversió que es farà en la construcció de l’enllaç de les rutes del Ferro i del Carrilet.

Un total de 26 quilòmetres transversals al Ripollès

Un cop enllestida, la via ciclista del Ter, al Ripollès, tindrà un nou eix que travessarà transversal ment la comarca, amb la qual cosa el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat recull la sensibilitat del territori per aquesta infraestructura, que ha de reforçar l’aposta turística dels últims anys, fonamentada en la cultura, la gastronomia i l’esport i el lleure a l’aire lliure. Quan s’hi afegeixin el tram ja construït a Sant Joan de les Abadesses i el que ara s’executarà fins a Sant Pau de Segúries, es treballarà en la continuïtat de la via entre aquest municipi i Camprodon per enllaçar amb el tram que ja estarà en servei des de Camprodon fins a Llanars. I, posteriorment, es duran a terme les obres del tram entre aquesta població de la vall de Camprodon fins a Vilallonga de Ter, on en el traçat urbà ja hi ha un tros d’aquesta via, en concret, al sector de la zona esportiva i del càmping i, posteriorment, fins a Setcases. En conjunt, la via ciclista del Ter tindrà una longitud total de 26 quilòmetres, que els usuaris de la bicicleta podran recórrer sense haver de superar grans desnivells i amb un paviment adequat. El tram ara construït i els que s’aniran executant als sectors pendents completaran una via que donarà continuïtat a l’actual Ruta del Ferro i del Carbó (Ripoll-Sant Joan de les Abadesses-Ogassa) fins a Setcases. A més, Territori està projectant un ramal fins a Gombrèn. En aquest cas, es tracta d’un tram entre Ripoll i Campdevànol i des d’aquest poble fins a Gombrèn per l’antic camí ral i el camí ramader.

Inicien l’enllaç de les rutes del Ferro i del Carrilet

J.C

Els treballs de construcció de l’enllaç de les vies verdes de la Ruta del Carrilet (Olot-Girona) i de la Ruta del Ferro i del Carbó (Sant Joan de les Abadesses-Ripoll) s’iniciaran la setmana vinent. Es durà a terme així una obra llargament reivindicada i que es convertirà en un altre itinerari entre el Pirineu i la Costa Brava. Es tracta d’un tram de 26,1 quilòmetres que permetrà als usuaris evitar el tram de carretera actual que creua la collada de Santigosa.

En concret, aquest tram s’iniciarà a l’Hostalnou de la Vall de Bianya, on acaba l’enllaç amb Llocalou, la Canya i Olot, i enfilarà cap a Santa Margarida, Sant Pere Despuig i les valls de Farró i Sant Ponç abans de connectar amb Sant Joan de les Abadesses pel coll de Collabós.

Aquesta actuació té un cost total d’1,3 milions d’euros, la meitat dels quals els aporta el programa europeu de desenvolupament rural Feder, i l’altra meitat l’assumeixen a terços la Generalitat i els ajuntaments de la Vall de Bianya i de Sant Joan. El president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Santi Reixach, ha remarcat la importància que té aquesta infraestructura per a la comarca i per al seu municipi en particular –és també l’alcalde de Bianya–. Reixach ha afirmat que es tracta d’una nova connexió entre el Pirineu i la Costa Brava a través de vies verdes. En el tram que ara es construirà, els usuaris han d’anar per un itinerari alternatiu per l’antiga carretera del Capsacosta i, un cop al Ripollès, travessar la C-38, que dona continuïtat a l’eix pirinenc i, per tant, al principal vial per al trànsit rodat del Ripollès.

L’enllaç permetrà anar per vies verdes des de Ripoll fins a Olot i Girona, i des de la capital gironina fins a Sant Feliu de Guíxols.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia