Infraestructures

La temuda llista de Blanco

A més de l'aturada d'obres com els túnels de Lilla, Foment concretarà al setembre 23 projectes més que s'alentiran a Catalunya, entre els quals hi haurà també almenys els trams inicials de l'A-27

L'atu­rada de les obres dels túnels de Lilla de l'auto­via A-27 entre Valls i Mont­blanc és, sens dubte, el més relle­vant ara mateix, però no serà de ben segur l'únic gran pro­jecte que serà direc­ta­ment afec­tat per les reta­lla­des anun­ci­a­des –i con­cre­ta­des només en part– pel minis­tre de Foment, José Blanco. Esmen­tant fonts del mateix minis­teri, l'alcalde de Valls, Albert Batet, ja va reve­lar el mateix dia que els tres pri­mers trams de la infra­es­truc­tura –que havien de posar-se en ser­vei entre aquest any i el vinent per con­nec­tar Tar­ra­gona amb la capi­tal de l'Alt Camp, amb la vari­ant oest inclosa fins a Mas­mo­lets– també for­ma­ran part de ben segur dels altres 23 pro­jec­tes que l'Estat deta­llarà al setem­bre que es retar­da­ran a Cata­lu­nya, entre un i qua­tre anys segons les seves matei­xes pre­vi­si­ons. I tenint en compte que, d'aquests tres, el tram més endar­re­rit –de fet, ni està començat– és l'ini­cial –la sor­tida a par­tir de l'eix del port, a l'altura del polígon Riu­clar, on es va haver de fer una impor­tant modi­fi­cació al traçat per l'afec­tació de l'ano­me­nada mina dels Tar­ra­go­nins–, i que alhora seria absurd que es poses­sin en ser­vei només els trams inter­me­dis a par­tir del Morell –els més avançats ara mateix–, tot fa pen­sar que molt difícil­ment es podrà fer en auto­via el tra­jecte entre Tar­ra­gona i Valls abans del 2015. Sense con­fir­mar-los ni con­cre­tar-los, fins i tot el dipu­tat soci­a­lista Fran­cesc Vallès adme­tia aquesta set­mana que els tres pri­mers trams pro­ba­ble­ment es retar­da­ran.

La T-11 i l'A-7

Dins la ja aviat famosa llista de les 23 obres públi­ques cata­la­nes que s'alen­ti­ran, de fet, n'hi podria entrar alguna altra que l'Estat també té ence­tada a les comar­ques tar­ra­go­ni­nes. Vallès es feli­ci­tava el dia que es va anun­ciar l'ajust que, tret del tram de Lilla de l'A-27, la resta d'inver­si­ons han sor­tit “imma­cu­la­des” de la tiso­rada del minis­teri, en referència per exem­ple a les obres de millora de la T-11 entre Tar­ra­gona i Reus –mal­grat que El Punt ja avançava tot just fa unes set­ma­nes que el ter­mini ofi­cial de fina­lit­zació s'havia endar­re­rit, en prin­cipi, des de l'abril fins al novem­bre del 2011–. El dipu­tat també esmen­tava aquest dilluns explícita­ment entre les que se sal­ven les obres de l'A-7, que ara mateix només s'estan exe­cu­tant en un tram que de fet ja s'hau­ria d'haver posat en ser­vei ara fa un any, entre la cen­tral nuclear de Van­dellòs i l'Hos­pi­ta­let de l'Infant. Pro­ble­mes d'esta­bi­li­tat amb els talus­sos fan que, tot i que ja està del tot aca­bada, ara només s'hi pugui cir­cu­lar per un sol car­ril i en sen­tit nord, i van obli­gar el minis­teri a lici­tar, tot just a prin­cipi de maig, un altre pro­jecte de reforç per valor de 5,1 mili­ons d'euros, que en teo­ria ha d'estar enlles­tit la pri­ma­vera vinent.

I les vari­ants de la 420?

El minis­teri no té cap més gran obra pública començada ara mateix al Camp i l'Ebre, tot i que sí que n'hi havia dues de pres­su­pos­ta­des per a enguany amb prou par­tida per tal que, com a mínim, s'hagues­sin ini­ciat. Es tracta de les històriques vari­ants de Gan­desa i Cor­bera d'Ebre, de l'N-420, que s'havien dotat amb unes par­ti­des de 2,1 mili­ons cadas­cuna –la ter­cera pen­dent, la de Riu­de­cols, ja només havia rebut enguany 100.000 euros tes­ti­mo­ni­als que feien pre­veure que es tor­nava a endar­re­rir–, i que esta­ven pro­gra­ma­des perquè s'aca­bes­sin al 2012. El BOE publi­cava al febrer l'anunci d'infor­mació pública per a la de Gan­desa, però al maig el número dos del minis­teri, Víctor Morlán, ja adme­tia al Senat que no podia con­cre­tar un calen­dari d'exe­cució per a cap de les dues, amb la qual cosa és ben pro­ba­ble que es tor­nin a endar­re­rir.

El port i l'aero­port, no

CiU, en tot cas, dema­narà la com­pa­rei­xença de Blanco al Congrés per pre­gun­tar-li, una per una, qui­nes de totes les obres que té enge­ga­des a Cata­lu­nya entra­ran en la temuda llista de retards. Entre elles no hi haurà ni les pen­dents al port de Tar­ra­gona ni a l'aero­port de Reus, ja que Vallès ha con­fir­mat que no es veu­ran afec­ta­des.

LA XIFRA

200
preguntes
presentarà CiU al Congrés perquè Foment concreti les 23 obres retardades al país per la reprogramació.

El corredor mediterrani també es retardarà, almenys, al País Valencià

Blanco ha reiterat des que va anunciar la tisorada al maig que no afectarà el corredor mediterrani ferroviari, ja que és un eix estratègic per a l'Estat. El diputat reusenc del PSC Francesc Vallès recordava aquesta setmana que les obres endegades entre Vandellòs i la línia del TAV Madrid-Bacelona a Perafort –incloent-hi la nova estació central del sud de l'aeroport–, que oficialment han d'estar enllestides el 2012, i que enguany tenen assignada una partida global de 112 milions, no entraran en l'ajust. “El corredor mediterrani avança a bon ritme, la plataforma ja està molt avançada i no cal patir”, assegurava dilluns. El que és cert, però, és que tampoc va descartar explícitament que l'obra estigui a la llista de Blanco, i va parlar de fet de la “necessitat d'un impuls”. El mateix secretari per a la Mobilitat del govern, Manel Nadal, alimentava dijous els dubtes a Tarragona en afirmar que “espera” que el corredor “no estigui afectat pel retard d'obres, perquè és una necessitat important”.

On segur que es retardaran les obres és a dos petits trams del corredor mediterrani al País Valencià, que formen part de la llista que Foment va fer pública la setmana passada de projectes que s'aturen. Són els 4,5 quilòmetres de línia d'alta velocitat entre Sagunt i l'accés al seu port, licitats al desembre per 37,8 milions, i els 1,8 quilòmetres entre Almassora i Castelló –amb l'adequació de l'estació–, que s'havien adjudicat per 83 milions. En tots dos casos, el ministeri ha dit que les obres es tornaran a licitar amb la fórmula del finançament publicoprivat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.