Infraestructures

De peus a terra

model L'Agi presenta una proposta “realista”perquè el territori gestioni l'aeroport de Girona l'any que ve, i vol que l'Estat creï una societat filial

Rebai­xar les expec­ta­ti­ves per acon­se­guir l'acord. Aquesta és la pre­missa de la pro­posta de model que l'Agi –for­mat per la Gene­ra­li­tat, la Dipu­tació i la Cam­bra de Comerç– tras­lla­darà a Madrid per acon­se­guir la gestió de l'aero­port de Girona. Més enllà del traspàs o la des­clas­si­fi­cació, que eren algu­nes de les opci­ons que s'havien apun­tat, les ins­ti­tu­ci­ons giro­ni­nes han apos­tat per una pro­posta que s'adiu a la llei actual i que per tant no genera nous incon­ve­ni­ents. Així, es volen acce­le­rar els pro­ces­sos i acon­se­guir una gestió autònoma i indi­vi­du­a­lit­zada de l'aero­port i des del ter­ri­tori, amb l'objec­tiu de pac­tar-ho abans de les elec­ci­ons esta­tals i de manera que es pogués posar en marxa a ini­cis de l'any vinent.

Con­sell d'admi­nis­tració

La clau del model que es pro­posa són per una banda els acords de la comissió bila­te­ral Estat-Gene­ra­li­tat, per crear un grup de tre­ball en aquest sen­tit, i també la nova legis­lació, que per­met que el Con­sell de Minis­tres creï soci­e­tats fili­als ges­to­res. Això és el que es va fer amb el Prat i Bara­jas, però en el cas de Girona es pro­posa que, en comp­tes de treure la gestió a con­curs públic, siguin les ins­ti­tu­ci­ons ter­ri­to­ri­als les que entrin en l'acci­o­na­riat amb una posició “majo­ritària i deter­mi­nant” dins el con­sell d'admi­nis­tració. D'aquesta manera, la titu­la­ri­tat la man­tin­dria Aena, però seria el ter­ri­tori el que tin­dria la majo­ria al moment de pren­dre les deci­si­ons. Per exem­ple, quan s'hagués de deci­dir-ne el ges­tor, que s'aposta perquè sigui pri­vat en la línia del que està esta­blert a bona part dels aero­ports euro­peus.

El dele­gat del govern i pre­si­dent d'Agi, Eudald Casa­desús, va recor­dar que no es podia per­dre temps, i que la pro­posta va en aquest sen­tit tot i que “l'objec­tiu per­ma­nent con­ti­nua sent el traspàs”. El pre­si­dent de la Dipu­tació, Jaume Tor­ra­madé, va afir­mar que “que­den dos mesos, hi ha temps i tot dependrà de la volun­tat del govern espa­nyol”, i va afe­gir: “Això ens per­me­tria for­mar part de les deci­si­ons, i no només posar-hi diners.” El direc­tor gene­ral de Trans­ports i Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, Ricard Font, va insis­tir: “Volem el traspàs, però ara cal apro­fi­tar el canvi de model aero­por­tu­ari i ser rea­lis­tes, i la pro­posta que pre­sen­tem és fac­ti­ble.”

El pre­si­dent de la Cam­bra, Domènec Espa­dalé, va defi­nir el text com “un pri­mer pas per deci­dir a casa nos­tra”. Pre­ci­sa­ment, avui hi haurà el secre­tari d'Estat de Trans­ports, Isaías Táboas, a Girona, a la Cam­bra de Comerç, a qui li farà arri­bar la pro­posta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.