Infraestructures

Una anomalia cada dia

En la línia entre Barcelona i Portbou hi ha gairebé un retard cada dia des del setembre

Les causes són sobretot incidències tècniques, de gestió i actes incívics

El 27 d'agost es van aca­bar les obres per cobrir les vies de tren entre Sants i l'Hos­pi­ta­let. Aquest pro­jecte va obli­gar a fer can­vis en diver­ses línies de Roda­lies durant l'estiu, i això i els matei­xos tre­balls van afec­tar de retruc les altres línies fer­roviàries. Des d'ales­ho­res, les incidències i els retards han con­ti­nuat sent habi­tu­als en la línia R11, que és com s'ano­mena la línia entre Port­bou, Figue­res, Girona i Bar­ce­lona Sants. En els 57 dies entre el 28 d'agost i el 25 d'octu­bre pas­sats, s'hi han regis­trat 52 ano­ma­lies que han reper­cu­tit en el viat­gers: una mit­jana de gai­rebé una incidència cada dia.

Pro­por­ci­o­nal­ment, els trens de pri­mera hora del matí són els que tenen més pro­ble­mes. Tot i això, les ava­ries i els retards poden arri­bar en qual­se­vol moment del dia. Els motius dels pro­ble­mes es poden divi­dir en tres grans grups: cau­ses de gestió fer­roviària; incidències en els trens o les esta­ci­ons; i altres casos més esporàdics com epi­so­dis de mal temps, vagues, actes incívics o bé atro­pe­lla­ments. Pel que fa a la gestió fer­roviària, els motius s'expli­quen pels casos en què hi ha un pro­blema amb un tren que, lla­vors, genera uns retards a la mateixa via amb els trens de després. Això és habi­tual sobre­tot a Bar­ce­lona, on hi ha més trànsit, les vies són les jus­tes i en els túnels no hi ha apar­ta­dors. Per això, els trens no tenen més remei que espe­rar que se solu­ci­o­nin les incidències i que la rotació nova en la pro­gra­mació es posi en marxa. En tot cas, aquests retards no superen gai­rebé mai la mitja hora, i solen ser d'entre 10 i 20 minuts.

Diver­ses incidències

Les incidències són pre­ci­sa­ment un dels capítols en què es regis­tren més ano­ma­lies. Segons expli­quen en la Renfe, es tracta sobre­tot d'ava­ries pun­tu­als en el mate­rial que fan, per exem­ple, que trens de doble com­po­sició hagin de fer el tra­jecte amb una com­po­sició sim­ple. En aquest cas, els retards poden variar molt més, perquè si bé en alguns casos l'ava­ria s'arre­gla fàcil­ment i no se superen els 15 minuts de més sobre el període pre­vist, en alguns casos es pot arri­bar a retards d'una hora si la incidència o bé el punt on s'ha produït són espe­ci­al­ment con­flic­tius.

Final­ment, i entre la resta de motius que pro­vo­quen retards, hi ha cau­ses com els actes incívics, que fan que es retardi la sor­tida d'un tren o que fan que aquest s'aturi al mig de la línia. Les vagues del per­so­nal, quan n'hi ha, afec­ten sobre­tot la freqüència d'algun com­boi; si hi ha inclemències mete­o­rològiques greus també ha cal­gut sus­pen­dre la cir­cu­lació en trams com a l'Alt Empordà, en el cas de for­tes ven­ta­des. Final­ment, també s'han de tenir en compte els atro­pe­lla­ments –que fan que la línia s'aturi durant molta estona men­tre no se n'aixe­qui el cadàver– i els acci­dents de més enver­ga­dura, com el des­car­ri­la­ment recent a Vila­ma­lla.

En la Renfe insis­tei­xen que fan els pos­si­bles per evi­tar les incidències i reco­nei­xen que seria desit­ja­ble reduir el grau i el número d'afec­ta­ci­ons. La moder­nit­zació dels trens de la línia de Port­bou que va començar el 2009 és un dels exem­ples que posen per rea­fir­mar la volun­tat que en la com­pa­nyia tenen per millo­rar el ser­vei. Els nous sis­te­mes d'infor­mació al cli­ent és un altre punt en què a Renfe cen­tren més esforços. De fet, espe­ren que un cop s'aca­bin les obres del TAV puguin millo­rar en temps i qua­li­tat el tra­jecte, si bé també adme­ten que les incidències no des­a­pa­rei­xe­ran. Per acon­se­guir-ho, faria falta desen­vo­lu­par el pla de Roda­lies de Bar­ce­lona 2008-2015 que el 2009 va apro­var el Con­sell de Minis­tres, en què es pre­veia inver­tir 4.000 mili­ons per moder­nit­zar-ne les infra­es­truc­tu­res. A hores d'ara, però, l'exe­cució de pro­jec­tes ha estat mínima.

29%
Dels usuaris
són els que fan el trajecte Barcelona-Girona, un 12%, el Barcelona-Figueres i un 10%, Girona-Figueres.
4,4
Milions de viatgers
són els que el 2010 va tenir la línia de tren entre Barcelona, Girona, Figueres i Portbou.

Un problema d'inversió

Renfe ha de carregar tota sola amb una mala imatge que hauria de ser compartida. La companyia és la que ven els bitllets, per tant la que té l'obligació d'atendre el client i, quan hi ha problemes, donar la cara i intentar resoldre'ls. Però no és qui s'encarrega de la infraestructura ni qui decideix les inversions, que són Adif i el Ministeri de Foment respectivament. La xarxa ferroviària convencional de Catalunya pateix un greu problema que fa anys que s'arrossega: la manca d'inversions. Els diners s'han destinat al TAV, si bé amb la via d'alta velocitat s'alliberarà part del trànsit dels Mitja Distància i es podrà fer un pas endavant en la gestió. Però també cal tenir present que la inversió al corredor mediterrani reduirà els recursos per el tren convencional.

oriol mas

El corredor més utilitzat de l'Estat

El corredor entre Barcelona i Portbou és el més utilitzat de distància mitjana de l'Estat espanyol. Més enllà de les Rodalies en les grans ciutats, la relació entre Barcelona i les comarques gironines és la que aporta més viatgers a Renfe. El 2010 es van vendre 4.470.000 tiquets, una quantitat lleugerament inferior a la del 2009, quan havia estat de 4.641.000 viatgers. Gairebé un terç d'aquests usuaris –un 29% tant el 2010 com el 2009– fan el recorregut entre Girona i Barcelona. Un 12% el fan entre Barcelona i Figueres, i un 10% dels bitllets venuts corresponen al trajecte entre Girona i Figueres. Per tant, la meitat –un 51%– dels usuaris de la línia de Girona tenen com a origen o destinació les ciutats de Figueres o Girona. Les dades facilitades per Renfe no hi inclouen la resta d'estacions, si bé les que tradicionalment tenen més pes són les que estan incloses en els mitjana distància: Sils, Caldes i Flaçà. El descens del nombre viatgers s'explica, segons Renfe, bàsicament pels efectes de la crisi i l'atur, que seria el que hauria fet reduir el número de viatges per motius laborals.

Pel que fa al pes de les ciutats en funció dels moviments dels viatgers, Barcelona és la que està en primer lloc, seguit de prop per Girona i d'una posició més endarrerida, per Figueres.

La plataforma espera millores

Malgrat que la seva tasca no té ara tanta projecció pública, la plataforma d'usuaris de Renfe de les comarques gironines continua organitzada. De fet, a finals de novembre tenen prevista una nova reunió amb la Generalitat per fer el seguiment de com funciona la línia de Portbou. Segons la seva portaveu Marian Riembau, hi ha esperances que amb els nous horaris que hauran d'entrar en servei entre a finals d'aquest any hi pugui haver millores sobretot en el temps de viatge i en recuperar alguna freqüència: “algunes de les obres del TAV ja s'han acabat, i confiem que així puguem recuperar algun minut perdut, i també que algun tren que ara acaba a Girona arribi fins a Figueres”, ha dit. Riembau ha criticat la temperatura de l'aire condicionat i la manca d'informació en incidències.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.